100 miljoen euro voor bereikbaarheid Haaglanden

Melanie Schultz van Haegen, Peter Smit en Frank Hagemeier

Minister Melanie Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu, wethouder Peter Smit van Den Haag en Frank Hagemeier van Siemens hebben donderdag een handtekening gezet onder de Bereikbaarheidsverklaring Beter Benutten Haaglanden 2015 – 2017. Met een gezamenlijke investering van 100 miljoen euro gaan de partijen forenzen stimuleren om files te vermijden en de reistijd in de spits te verkorten. Onderdeel daarvan is de capaciteit en de kwaliteit verbeteren van tramlijn 1, 15 en 17.

Smit: “De capaciteit en de kwaliteit van tramlijn 1 van Scheveningen naar Delft moeten omhoog om op deze belangrijke corridor de tram als aantrekkelijk alternatief voor de auto te maken. Daarvoor is circa 30 miljoen euro nodig. Ook hebben wij meer fietsenstallingen bij de OV-knopen nodig om de automobilist een alternatief te bieden.” Ook wordt er gewerkt aan de tramlijnen 15 en 17 om deze geschikt te maken voor de nieuwe trams met RandstadRail-kwaliteit.

Mobiliteitsmanagement

Haaglanden investeert in een brede aanpak waarbij het OV-, fiets-, en ketenvoorzieningen op orde brengt. Er zijn inmiddels al 7.000 extra fietsparkeerplekken bij stations geplaatst en er wordt gewerkt aan doorgaande fietsroutes naar de belangrijke werk- en studeerlocaties.

Het bedrijfsleven heeft op zijn beurt deze infrastructurele verbeteringen aangegrepen om actief aan mobiliteitsmanagement te doen. Denk aan het invoeren van een mobiliteitsbudget bij bedrijven en de nachtdistributie. Peter Smit: ”De inzet en het enthousiasme dat ik bij het bedrijfsleven heb gezien, maakt dat we met elkaar daadwerkelijk resultaten gaan boeken om de files terug te dringen.”

Verkeersknelpunten

Ook zijn verkeersknelpunten aangepakt om de doorstromingen van het verkeer te verbeteren zoals de aanpassingen bij de A12 Voorburg en de aansluiting van de Zoetermeerse Rijweg op de A4.

Auteur: Marieke van Gompel

1 reactie op “100 miljoen euro voor bereikbaarheid Haaglanden”

Sèbastiaan de Groot|11.03.14|22:44

Het Haagse tramnet zou ook gekoppeld moeten worden aan die van de Rotterdamse tramnet.
Omdat Rotterdam en Den Haag niet zo ver uit elkaar ligt.
En mensen kunnen zonder overstappen van Den Haag naar Rotterdam V.v. reizen.

Er zijn bijna geen technische verschillen met de Haagse en de Rotterdamse tramnet.
Het verschil is vooral in dat de Haagse tramnet nu omgebouwd wordt voor zwaarder en brede trams.
En er rijden zijn tramlijnen waar alleen tweerichtingstrams kunnen rijden.