Rotterdam The Hague Airport, vliegveld

Rotterdam The Hague Airport krijgt directe tramverbinding

Rotterdam The Hague Airport krijgt een directe tramverbinding vanuit Rotterdam Centraal en Den Haag Centraal. Dat hebben de Rotterdamse regiobestuurder Jeannette Baljeu en Haagse regiobestuurder Peter Smit woensdag bekendgemaakt. Op dit moment is de luchthaven alleen per auto en busverbinding vanuit Rotterdam bereikbaar. Zo ontstaat na RandstadRail een tweede rechtstreekse verbinding in het regionale openbaar vervoer tussen de regio Rotterdam en Den Haag. De tram wordt ook aangesloten op het OV-netwerk van Delft.

Volgens de regiobestuurders is het doortrekken van de tram via de luchthaven en aantakken op de verbinding van lijn 25 in Rotterdam een mooie stimulans voor deze regio. Ook wordt de Technopolis Delft zowel vanuit Den Haag als Rotterdam veel beter bereikbaar. Voor de aanleg van de nieuwe tramverbinding, die een halte voor de ingang van het vliegveld krijgt, is 200 miljoen euro nodig.

Tramverbinding

De tramlijn is een langgekoesterde wens van Baljeu en Smit. Een rechtstreekse verbinding met de luchthaven is al opgenomen in de Strategische Bereikbaarheidsagenda van de nieuw te vormen Vervoersautoriteit, die met 24 wethouders Verkeer en Vervoer uit beide regio’s eerder is overeengekomen.

De Haagse tramlijn 1 staat al op de planning voor een complete vernieuwing. Naast deze vernieuwing zal deze tramlijn straks ook verder te rijden via het tracé van lijn 19 die naar de Technische Universiteit en Technopolis Delft gaat. Dat is op zes kilometer afstand van de luchthaven. Nog drie kilometer verder bevindt zich het Rotterdamse tramnet (lijn 25).

Verbindingen

Op dit moment rijdt er slechts één rechtstreekse buslijn naar de luchthaven vanuit Rotterdam (reistijd 22 minuten) en een buspendel vanaf halte Meijersplein van RandstadRail. Via deze overstap is de luchthaven ook vanuit Den Haag per OV bereikbaar. Met een rechtstreekse tram zullen reizigers vanuit het centrum van Rotterdam en Delft in 15 minuten op de luchthaven zijn. Vanuit het centrum van Den Haag zal dat 40 minuten duren. De nieuwe verbinding zorgt ook voor een directe verbinding tussen Scheveningen Bad en Rotterdam-Zuid.

Rotterdam The Hague Airport is naast een luchthaven voor vakantiegangers ook een belangrijke zakelijke luchthaven. Recent werden Lufthansa, British Airways en Turkish Airlines aan het lijnennet toegevoegd. De luchthaven verwerkt nu jaarlijks 1,5 miljoen passagiers en dat aantal groeit nog steeds.

Vervoersautoriteit

Baljeu en Smit willen met de vorming van de Vervoersautoriteit laten zien dat dit een economische meerwaarde heeft voor inwoners van deze regio. Straks zitten Scheveningen, Den Haag, Rijswijk, de luchthaven, Rotterdam tot en met Rotterdam-Zuid op één tramlijn. De regiobestuurders verwachten dat de tramverbinding in 2020 gerealiseerd zal zijn.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van OVPro en hoofdredacteur van de online vakbladen van ProMedia Group.

3 reacties op “Rotterdam The Hague Airport krijgt directe tramverbinding”

Orlando Haynes|19.03.14|10:50

De huidige tramlijnen 1 (Haaglanden) en 25 (Rotterdam) kampen beide al enige tijd met problemen met doorstroming. Lange tramlijnen zijn immers zeer gevoelig voor vertragingen. Het idee om een langgerekte tramlijn van Scheveningen naar Rotterdam Zuid is om deze reden al niet wenselijk.

Een railverbinding voor de luchthaven vind ik echter nog wel een prima idee.

Victor Bax|08.04.14|17:05

Ik denk dat er betere maatregelen genomen moeten worden om bij evt. uitval trams te kunnen parkeren ergens langs de route. Zoiets dergelijks zal met treinen toch ook gebeuren. Op de lijn naar en van Zoetermeer gebeurt het vaak genoeg dat een tram stilvalt. Heb je hier en daar uitwijkmogelijkheden dan kan je in elk geval nog een tram uit de weg rangeren, evt. met behulp van een andere tram.
Ik denk dat in elk geval de HTM van de exploitatie van de lijnen 3 en 4 geleerd moet hebben.

Victor Bax|08.04.14|17:07

Daarnaast zou het ook goed zijn voor de lange termijn om de metro (E) en de tram (3 en 4) te integreren. Misschien moet er gekozen worden voor één van de 2. Een gemengde uitvoering wordt ook in Amsterdam (lijnen 5 en 51) verlaten, wegens storingsgevoeligheid. Laten we daar dan van leren. Ik denk dat het ook goed is om Den Haag van een metrolijn, verlenging van lijn E, te voorzien. Een investering die zich in de toekomst zeker terugbetaalt.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.