metrolijn E, Pijnacker, RET, RandstadRail

RET en HTM intensiveren samenwerking, fusie mogelijk

Vervoersbedrijven HTM en RET gaan hun samenwerking intensiveren en dit kan mogelijk tot een fusie leiden. Directeur Pedro Peters van RET: “De steden Rotterdam en Den Haag groeien straks aan elkaar vast. Dan wordt het op een gegeven moment raar zijn als er dan twee vervoerders rijden. En of het dan een fusie, een samenwerking of een alliantie is. Dat zoeken we nog wel uit met elkaar.”

Peters: “We willen voor de zomer starten met een verkenning of de samenwerking intensiever kan. Deze wordt gedaan door mensen van RET en HTM in opdracht en onder controle van de directeuren. De verkenning betreft alle onderdelen waarop samengewerkt zou kunnen worden, dus zowel op kantoor als in de werkplaats.”

Samenwerking

Peters: “Het gaat om een verkenning van de eventuele mogelijkheden, waarbij we op voorhand niets uitsluiten. Voor RET gaat het op de eerste plaats om de verbetering voor de klanten en het OV-aanbod. Ook moet het de belangen van RET dienen.”

Peters: “Er is al vaker voorzichtig naar gekeken of meer samenwerking een optie was. Toen bleken er nog te weerstand te zijn, ook binnen de bedrijven. We zijn weer een paar jaar verder en nu heeft HTM-directie zelf aangegeven dat een nieuwe verkenning interessant kan zijn. RET zit er op zelfde wijze in als destijds: gaat goed met RET, we hebben veel  nieuw werk. We zitten niet op de schop. Integendeel. Wel moeten we altijd nadenken: zijn er voordelen voor de klanten en voor de bedrijven?”

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van OVPro en hoofdredacteur van de online vakbladen van ProMedia Group.

2 reacties op “RET en HTM intensiveren samenwerking, fusie mogelijk”

Michael Engering|08.04.14|11:52

Nou, dat zal een hoop arbeidsplaatsen gaan kosten. Ik zie gezamelijke administratie, werkplaats etc. Fantastisch dus. Er kan efficiënter gewerkt worden met minder personeel. Had je net zo goed die concessies uit kunnen besteden!

Victor Bax|08.04.14|12:09

Interessant dat de NS een groot aandeelhouder is in HTM. Hoe gaat dat dan werken, met een alliantie, fusie met de RET?
Ik ben helemaal voor! En evt. uitbreiding richting Leiden en Dordrecht zou de hele zuidelijke Randstad een beter OV geven. Men werkt vaak in de periferie (bijv. Oegstgeest) van de ene plaats in de periferie van een andere (bijv. Ypenburg). Die mensen moeten uit de auto en in het OV.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.