HTM neemt nieuwe stadstram in gebruik op tramlijn 2

Stadstram HTM, Den Haag
bron: Siemens/fotostudie Oostrum

Reizigers in de regio Haaglanden die volgende week in tram 2 stappen, zullen voor het eerst kennismaken met de nieuwe stadstram van HTM. Dit is de eerste lijn waarop de Haagse vervoerder reizigers gaat vervoeren in haar nieuwe stadstram van het type Avenio. HTM wil die tram in fases ook gaan inzetten op andere lijnen.

HTM heeft zestig nieuwe gelijkvloerse en duurzame trams ingekocht, die de komende tijd geleidelijk de oude, rood-beige trams van het bedrijf moeten vervangen.

Reizigers

HTM voerde al enkele maanden tests uit met de nieuwe stadstram en vanaf volgende week kunnen reizigers voor het eerst gebruik maken van de nieuwe tram. De nieuwe tram zal eerst alleen rijden op tramlijn 2, tussen Kraayenstein en Leidschendam Noord, waar deze tram afwisselend zal rijden met de RandstadRail-trams. HTM heeft plannen om de tram ook in te zetten op lijn 1, 9, 11, 15 en 17.

In de nieuwe stadstrams gaat HTM de reizigers via digitale schermen informeren over de route van de tram en de aankomsttijden. De Haagse vervoerder wil bovendien aan het begin van 2016 ook informatie over vertrektijden van NS-treinen verstrekken via deze schermen.

Investering

Omdat deze trams breder zijn dan de oude trams van HTM, moesten de  rails en haltes van HTM aangepast worden. Dat was een behoorlijke investering. “We zijn verheugd dat onze opdrachtgever Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) de investering in het openbaar vervoer in de Haaglanden heeft aangedurfd”, aldus algemeen directeur van HTM, Jaap Bierman.

De HTM was erg tevreden over de manier waarop de nieuwe stadstram de afgelopen maanden uit de test is gekomen. “Deze nieuwe tram is toegankelijk voor iedereen door de lage instap, veilig, betrouwbaar en duurzaam”, aldus Bierman. De nieuwe tram is voor 95 procent recyclebaar en werd ontwikkeld door Siemens.

Opknapbeurt haltes

Ruim de helft van alle rails en haltes van HTM is al verbouwd en geschikt gemaakt voor de nieuwe tram. De andere helft wordt in de toekomst nog omgebouwd. HTM heeft bij de ombouw van deze stations samengewerkt met de MRDH en gemeentes. Zo kregen ook verschillende stations een opknapbeurt, waarbij er onder andere meer fietsenstallingen werden geplaatst en bepaalde stations werden voorzien van digitale informatieborden.

De nieuwe stadstrams zijn onderdeel van een samenwerking tussen de Metropoolregio Rotterdam Den Haag, de gemeentes en HTM om steeds beter openbaar vervoer in de regio te creëren. De komende week rijdt er een informatieteam van HTM mee op deze tram, dat vragen kan beantwoorden over het nieuwe voertuig.

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.