CAF, tram, Uithoflijn

Provincie Utrecht investeert 141 miljoen in tramnetwerk

De provincie Utrecht wil 141 miljoen investeren in de aanschaf van 22 nieuwe trams, het koppelen van de Uithoflijn met de bestaande trambaan naar Nieuwegein/IJsselstein en het aanpassen van de tramhaltes op dit traject. Met de investering in het tramnetwerk moet de bereikbaarheid van Utrecht verbeteren. Bovendien worden de trams langer dan de huidige trams die van Nieuwegein naar Utrecht CS rijden, waarmee de extra groei tot aan 2030 moet worden opgevangen.  

Door de Uithoflijn te koppelen aan de trambaan tussen IJsselstein en Utrecht CS via Nieuwegein, komt er een directe sneltram tussen Utrecht Science Park/ De Uithof en Nieuwegein, via Utrecht Centraal Station. Al deze maatregelen moeten in 2020 zijn gerealiseerd.

Langere trams

Er wordt geen aparte aanbesteding uitgezet voor de bouw van de nieuwe trams. De provincie Utrecht heeft namelijk een contract met CAF voor de levering van trams voor de sneltram richting Nieuwegein. In het contract met CAF zit een optie opgenomen voor de levering van extra trams. CAF gaat dus langere, lagevloerstrams bouwen. De tramstellen gaan gekoppeld rijden en hebben dan een lengte van 75 meter. Dit zorgt voor een capaciteit van 490 reizigers, waarmee het college in Utrecht hoopt de groei te kunnen opvangen, die ze verwacht tot aan 2030. Bovendien zijn de huidige trams in 2020 toch aan vernieuwing toe.

Momenteel eindigt de Utrechtse sneltram vanuit Nieuwegein/IJsselstein op het Jaarbeursplein in Utrecht bij een tijdelijke halte. Dit vereist nog van de reizigers dat ze 800 meter moeten lopen naar het centrum. Dit is volgens de provincie een knelpunt voor reizigers. Door de tram te koppelen aan de Uithoflijn wordt dit probleem opgelost. Zo komt er namelijk een directe verbinding met stad en het zorgt bovendien voor betere overstapmogelijkheden op de bus.

Aanpassingen

Het geld wordt ook geïnvesteerd in het aanpassen van de haltes in Utrecht, Nieuwegein en IJsselstein, zodat de haltes geschikt zijn voor de nieuwe trams. Bovendien wordt de trambaan in Nieuwegein-Zuid en IJsselstein vernieuwd, omdat deze trambaan nu toe is aan vernieuwing. Een groot deel van de trambaan op dit traject is de laatste tijd al vernieuwd. Alle werkzaamheden voor de vernieuwing en de aanpassingen aan de haltes worden in 2020 in één keer uitgevoerd. Het dagelijkse bestuur heeft de De Provinciale Staten in Utrecht behandelen dit voorstel op 12 december.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.