tramlijn 51, Amstelveenlijn, GVB

Amstelveenlijn wordt doorgetrokken naar centrum Uithoorn

De vernieuwde Amstelveenlijn mag van de regioraad van Stadsregio Amsterdam worden doorgetrokken naar het centrum van Uithoorn. Dit betekent dat de Amstelveenlijn over de oude Spoordijk verder zal rijden tot de eindhalte naast het voormalige Spoorhuis. De verwachting is dat in 2022 de eerste trams over deze Uithoornlijn gaan rijden.

Het had altijd de voorkeur om de Amstelveenlijn door te trekken over de Spoordijk naar het dorpscentrum van Uithoorn. Eerder stemden ook de gemeenteraden van Uithoorn en Amstelveen en de Provinciale Staten van de provincie Noord-Holland hiermee in.

Spoordijktracé

Nu de laatste partij zijn goedkeuring heeft gegeven voor de aanleg van de Uithoornlijn, is de planstudiefase afgerond. Er kan nu worden gestart met de uitwerking van deze voorkeursvariant. Wanneer de Uithoornlijn is aangelegd, ontstaat er een directe tramverbinding vanuit het centrum van Uithoorn via Amstelveen naar het station Amsterdam-Zuid. Deze tramverbinding zal de huidige busverbinding tussen Amstelveen en Amsterdam gaan vervangen.

Het Spoordijktracé heeft de voorkeur, omdat dit het beste scoort op de aanlegkosten, de betrouwbaarheid en de exploitatiekosten. Tevens zou het eindpunt Dorpscentrum de beste toekomstwaarde en betere kwaliteit hebben dan alle andere opties, hoewel met deze eindhalte wel hogere aanleg- en exploitatiekosten gemoeid zijn. Volgens de Stadsregio betekent dit echter dat er rekening gehouden wordt met de verdere ontwikkeling van het dorpscentrum van Uithoorn en er meer mogelijkheden worden geboden om parkeerplekken in te passen.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van VerkeersNet.nl en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group, waaronder OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.