GVB, bus, garage, bron: GVB Verbindt

Stevige kritiek op vervoerplannen 2018 Amsterdam

De Reizigersadviesraad (RAR) van Amsterdam heeft forse kritiek geuit op de nieuwe vervoerplannen van GVB, Connexxion en EBS voor de concessies in Amsterdam, de Zaanstreek en Waterland vanaf juli 2018. De plannen gaan volgens de RAR te ver en zijn te erg ingesteld op de Noord/Zuidlijn. Om een goed aanbod te kunnen blijven geven aan alle reizigers, zouden de vervoerders minder overstappen moeten realiseren en dienen ze enkele maatregelen te nemen om het vervoer met tram en bus op goed niveau te houden.

Het is niet de eerste keer dat er kritiek komt op de nieuwe vervoerplannen. De reizigersorganisaties Rover en de Maatschappij voor Beter OV plaatsten al eerder hun twijfels bij deze plannen van GVB en EBS. De RAR heeft nu geoordeeld dat het Vervoerplan veel te veel is ingesteld op de spitsuren. In de daluren zullen reizigers vaker moeten overstappen of langere stukken moeten lopen. Dit zijn vaak ouderen, toeristen, recreatieve reizigers en minder mobiele passagiers en daarom is de RAR juist van mening dat zij veel last hebben van het nieuwe Vervoerplan.

Concessie Waterland

In de RAR zijn onafhankelijke consumentenorganisaties vertegenwoordigd die zich bezighouden met het OV. Met name over de concessie Waterland is de RAR niet te spreken. Daar is nu sprake van een 70/30-constructie, waarbij 70 procent van de bussen niet langer zal doorrijden naar Amsterdam Centraal, maar eindigt op Noord. Hier is het de bedoeling dat reizigers overstappen op de Noord/Zuidlijn, de metroverbinding die halverwege 2018 moet worden opgeleverd. Veel liever had de RAR een 60/40-verdeling gezien, maar daar bleek eerder geen interesse voor te zijn.

Omdat er star wordt vastgehouden aan de verdeling van 70/30, noemt de RAR het huidige vervoerplan ‘aanvechtbaar’. “De RAR heeft de indruk dat het vullen van de Noord-Zuidlijn meer prioriteit heeft gekregen dan het belang van de reiziger”, zo laat de adviesraad weten in het advies dat gestuurd is naar de vervoerder. Om die reden hebben de consumentenorganisaties in de RAR een nieuw voorstel gedaan, waarin 33 procent van alle bussen naar de CS rijdt en 67 procent naar Noord. Hiermee wordt de verdeling 70/30 grotendeels intact gehouden, maar omdat er flinke aanpassingen worden gedaan in de dienstregeling en in de lijnen, is er volgens de RAR sprake van een evenwichtiger voorstel, dat beter is voor reiziger.

Tramverbinding

De adviesraad is verder niet te spreken over de tramlijnen die verdwijnen in de stad Amsterdam en pleit voor het behoud van de huidige oost-westlijn per tram. Omdat een enorm aantal passagiers dagelijks gebruikmaakt van de Leidsestraatlijnen, is een vermindering van het openbaar vervoer op deze route niet acceptabel.

Ditzelfde geldt voor de tramlijnen die nu nog door de De Lairessestraat en de Witte de Withstraat rijden, maar daar vanaf 2018 niet meer zullen halteren. De consumentenorganisaties zijn het oneens met die beslissing. Er rijden namelijk minder bussen door de De Lairessestraat bussen en het alternatief dat wordt aangeboden voldoet nauwelijks, omdat hier vorig jaar al twee haltes zijn opgeheven.

In de Witte de Withstraat wordt zelfs isolatie van de bewoners in deze wijk gevreesd, wanneer de huidige tramverbinding door deze straat wordt verlegd. De RAR gelooft niet dat de GVB hiervoor een redelijk argument heeft aangedragen. “Het argument dat de sporen vernieuwd moeten worden is onzin; juist twee jaar geleden zijn in de Witte de Withstraat alle sporen vernieuwd en is de straat opnieuw ingericht.”

Personeel

Als laatste wil de RAR weten van GVB, EBS en Connexxion weten wat deze vervoerders van plan zijn te doen met de buschauffeurs, trambestuurders, bussen en trams die met ingang van het nieuwe Vervoerplan 2018 in juli overblijven.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van VerkeersNet.nl en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group, waaronder OVPro.nl.

4 reacties op “Stevige kritiek op vervoerplannen 2018 Amsterdam”

Mac Vijn|16.12.16|08:58

De SRA heeft gister het Vervoerplan vastgesteld. De RAR zal als haar advies onvoldoende beargumenteerd Is afgewezen bezwaar moeten maken en zonodig in berop gaan. Het CBB vroeg zich in de beroepszaak van de bewoners van Buurt 10 voor behoud van Bus 21 in de wijk af waarom de RAR niet naar de rechter Was gegaan. Dus stroop de mouwen op!

Pieter van Mourik|16.12.16|15:48

Drukke succesvolle tramroutes, zoals in De Laraissestraa,t worden opgeofferd, in wezen wegens de vrees dat zij aantrekkelijk zijn in vergelijking met verbindingen via de Noord-Zuid lijn. Handhaaf dat wat succes heeft, en laat de Noord-Zuid lijn zijn eigen potentieel aan reizigers verwerven. In deze proefondervindelijkheid ligt de mogelijkheid voor de verdere verschuiving van de modal split naar meer OV in Amsterdam. Bovendien: straten als De Laraissestraat zijn mooier met tram dan zonder tram!

Ron Sto|07.04.17|23:26

Directe spitslijn 216 (Almere,Amstelveen Schiphol-oost)vervalt na 30 jaar. Reden het treinvervoer is “significant” verbeterd. Echter op de haltes die de 216 aandoet komt geen trein. Als alternatief moet er minimaal 2 en in het slechtste geval 5 maal worden overgestapt op bus of trein. De kosten worden minimaal 250% hoger. De wethouder verkondigd dat door aanbesteding 2018 de deur tot deur reis gaat verbeteren. In de praktijk is dit totaal niet het geval. Dit geld ook voor de 153 en 155.

Marijke van Jaaren|01.12.17|18:47

Vooral de mensen die in Noord wonen worden de dupe van de nieuwe plannen. Hoe kom je straks lekker snel op het Centraal zonder over te stappen? Nu lekker makkelijk met de Connexxion bussen. Nu maar hopen dat die gewoon naar CS blijven rijden. Daarbij komt ook nog eens dat het duurder gaat worden om in de binnenstad te komen of zelfs maar op het grote winkelcentrum dat voor gezonde mensen op loopafstand ligt van de nieuwe metrohalte maar niet voor ouden van dagen. Dat wordt BUS UIT AUTO IN

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.