Flexity 2, supertram, Bombardier, De Lijn

In 2021 sneltrams tussen Hasselt en Maastricht

Politici van de Vlaamse en Nederlandse overheid en de directeur-generaal van de Vlaamse vervoerder De Lijn hebben vorige week een akkoord getekend voor een nieuwe sneltramverbinding tussen Hasselt en Maastricht. Daarmee is definitief een doorbraak bereikt in het dossier voor de sneltramverbinding. Het leek er zelfs even op dat er helemaal geen verbinding zou komen, maar door het akkoord lijkt het nu aannemelijk dat er sneltrams gaan rijden tussen de twee steden vanaf 2021.

“We zijn erin geslaagd om een dipje in de Vlaams-Nederlandse samenwerking om te buigen tot een versterkte samenwerking’, liet Ben Weyts, Vlaams minister van Mobiliteit weten. “We hebben nu een akkoord vol nieuwe perspectieven voor sterk en grensoverschrijdend openbaar vervoer voor Limburg. De provincie wordt beter ontsloten en het hele openbaar vervoer wordt naar een hoger niveau getild.”

Akkoord

Het akkoord over deze verbinding leverde lange tijd wat problemen op. De beoogde route bleek uiteindelijk niet mogelijk, de kosten leken te hoog te worden en de omwonenden stonden ook niet te springen om deze verbinding. In juni leek er echter schot in de zaak te komen. De provincie Limburg en de gemeente Maastricht besloten in overleg met de Belgen dat Mosae Forum het eindstation wordt en niet het centraal station van Maastricht. Bovendien investeren de Nederlandse partners nog 6 miljoen euro extra.

Volgens Weyts is er met het onlangs getekende akkoord uitzicht gekomen op een snelle verbinding tussen de hoofdsteden van de twee provincies. Naar verwachting zal de reistijd met deze tram gehalveerd worden. “De tramlijn wordt een belangrijke impuls voor de economische ontwikkeling en het toerisme”, aldus Weyts. De totale investering van België en Nederland in de sneltramlijn bedraagt circa 300 miljoen euro

Grensoverschrijdend vervoer

De Belgen en de Nederlanders werken in de provincie Limburg op meerdere fronten samen aan grensoverschrijdende OV-verbindingen. De Nederlandse Provincie Limburg heeft 4 miljoen euro uitgetrokken voor de elektrificatie van het treintraject Weert-Antwerpen en wil een extra busverbinding tussen Echt en Maaseik realiseren.

Bekijk het filmpje dat vervoerder De Lijn heeft gemaakt voor de tramlijn

Lees ook: Tramproject Maastricht-Hasselt gaat toch door

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor OVPro en voor Zelfrijdendvervoer.nl, het vakblad over autonome voertuigen

1 reactie op “In 2021 sneltrams tussen Hasselt en Maastricht”

kees boer|06.01.17|19:43

Ik juich dit toe doch ik blijf mijn bedenkingen hebben dat deze niet tot het station doorkan terwijl er aldaar meerdere ongebruikte kopsporen liggen ;hij hoeft trouwens de hoofdsporen niet te kruisen,begin de tachtiger jaren was een plan De Vlaamse trein geweest,een treinlijn van Antwerpen naar Aken via Maastricht

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.