Nieuwe CAF-trams Amstelveenlijn krijgen R-netkleuren

In elk geval een deel van de 63 nieuwe CAF-trams die stadsvervoerder GVB vorig jaar heeft aangeschaft, zal worden uitgerust in de kleuren rood en zilvergrijs die passen bij de R-netstijl. Het geldt dan voor de trams die worden ingezet op de vernieuwde Amstelveenlijn. Dit is een hoogwaardige tramverbinding tussen Westwijk en Amsterdam Zuid, waarop onder de vlag van R-net vervoer wordt verzorgd.

Het gaat om de kleurstelling waarin ook de metro’s van GVB rijden (zie foto) en dus niet om de kleuren blauw en wit die tot nog toe kenmerkend zijn voor de trams van de GVB in Amsterdam. Het was het verzoek van concessieverlener Vervoerregio Amsterdam dat de voertuigen op de Amstelveenlijn pasten bij de R-netstijl. Om het wel voor reizigers duidelijk te maken dat zij met GVB reizen, zal het GVB-logo op de trams worden geplaatst.

R-net

R-net is een keurmerk voor hoogwaardig en frequent openbaar vervoer in de Randstad, waaronder niet alleen trams, maar ook metro’s en bussen vallen. Om de Amstelveenlijn hierbij te laten passen, worden alle voertuigen en haltes aangepast. GVB laat nu een één-op-één model van een deel van de nieuwe tram maken met de rood-zilveren R-netkleuren. Het interieur krijgt een neutraal kleurenschema. GVB stelt de ‘mock up’ deze zomer open voor publiek en bezoekers mogen dan meestemmen over een aantal interieurelementen.

Vorig jaar september besloot de Amsterdamse stadsvervoerder GVB 63 nieuwe trams aan te schaffen bij het Spaanse CAF, met een optie tot nog eens 60 stuks extra. Een deel daarvan gaat rijden op de vernieuwde Amstelveenlijn. Deze voertuigen hebben een lengte van 30 meter en een breedte van 2,40 meter en bestaan elk uit 5 gekoppelde modules, met in totaal 50 zitplaatsen en 125 staanplaatsen.

Amstelveenlijn

Vanwege de toenemende drukte in Amstelveen en Amsterdam Zuid en de ontwikkeling van de Zuidas, wordt de Amstelveenlijn vernieuwd. Op die manier is het de bedoeling om die gebieden goed bereikbaar te houden, aangezien de huidige lijn vaak overvol is, niet frequent genoeg rijdt en het materieel verouderd is. De vernieuwing van de tramlijn moet zorgen voor een betere bereikbaarheid van de regio en betere doorstroming van het overige verkeer. Op het traject van 10 kilometer moeten er circa 10 tot 12 trams per uur gaan rijden.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van VerkeersNet.nl en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group, waaronder OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.