Tram 26 GVB (foto GVB Verbindt)

Amsterdam creëert nieuwe OV-lijnen voor ruim 300 miljoen

De gemeente Amsterdam gaat drie nieuwe OV-verbindingen realiseren voor een bedrag van zeker 330 miljoen euro. Het gaat hier om verbindingen naar de oostflank van de stad, namelijk naar Centrumeiland, Strandeiland en Zeeburgereiland. Lijn 26 zal worden verlengd en er komen twee nieuwe busverbindingen bij.

De gemeente vindt het belangrijk om deze gebieden goed bereikbaar te houden, vooral via het openbaar vervoer en de fiets. De verwachting is dat de eilanden aan de oostkant heel snel gaan groeien. Er staan momenteel ongeveer 10.000 woningen, maar dat aantal moet groeien naar 30.000 in 2037.

Verlenging lijn 26

De belangrijkste verbinding betreft het verlengen van tramlijn 26 naar Centrumeiland en Strandeiland. Volgens planning moet de eerste fase van dit project afgerond zijn in 2023. In de loop in 2028 is ook de tweede fase afgerond. De gemeente benadrukt dat er op korte termijn al verbeteringen worden gerealiseerd. Vanaf 22 juli 2018 rijden in de ochtend- én avondspits 15 trams per uur en vanaf begin 2020 rijdt GVB met gekoppelde trams. Hierdoor verdubbelt de capaciteit in de trams.

Naast de verlenging van deze lijn en de verbeteringen met ingang van de nieuwe dienstregeling, komen er twee busverbindingen bij vanaf de oostelijke kant van IJburg. Een daarvan rijdt richting Bijlmer ArenA en de andere richting Weesp, zodat reizigers ook een goede aansluiting krijgen op die treinstations en niet louter op Amsterdam CS. Voor deze projecten is door de gemeente 175 miljoen euro apart gezet, maar dat is nog niet voldoende. De gemeente hoopt dat de Vervoerregio of het Rijk bijdraagt.

Ontlasting IJtram

Als het aan de gemeente ligt, wordt er ook verbinding gecreëerd via de Amsterdamsebrug met de oostelijke binnenring of met stations Muiderpoort en Amstel. Dit moet zowel zorgen voor een verbetering van de bereikbaarheid als voor een ontlasting van de drukke IJtram. Lastig is echter dat de huidige Amsterdamsebrug niet breed genoeg is voor een vrije busbaan, maar ook nog niet sterk genoeg voor een tramlijn. Om die reden moet de brug herbouwd worden. De gemeente wil na de zomer een besluit nemen over een bus of een tram.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor OVPro en voor Zelfrijdendvervoer.nl, het vakblad over autonome voertuigen

1 reactie op “Amsterdam creëert nieuwe OV-lijnen voor ruim 300 miljoen”

Rob Wilders|27.02.18|11:59

Al in 2002 heeft de projectgroep Zuidtangent-oost een voorstel gemaakt voor verlenging van de Zuidtangent vanaf Bijlmer ArenA via station Diemen-Zuid naar de oostkant van IJburg.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.