Den Haag kiest voor brede trams met hoge capaciteit

Een Avenio-tram aan de Fruitweg in Den Haag
Bron: FlickR TGr_79

Zestig nieuwe, lagevloers trams van 2,65 meter breed zullen in 2024  de laatste rood-beige GTL8-trams van HTM vervangen. Het college van burgemeester en wethouders van Den Haag heeft de eisen voor deze trams vastgesteld. Eén voordeel van deze trams is dat ze substantieel meer capaciteit per eenheid bieden.

De aanbestedingsprocedure voor deze nieuwe trams start in het eerste kwartaal van 2019. Nu de gemeente de topeisen heeft bepaald, kan vervoerder HTM nu een passend Programma van Eisen gaan opstellen. Het gaat om lagevloers-trams van 2,65 meter breed en 35 meter lang.

Flexibiliteit

Den Haag is bovendien voorstander van de extra brede trams, omdat die meer flexibiliteit bieden op het net. De trams van 2,65 meter breed kunnen namelijk op alle lijndelen worden ingezet. Daarnaast geeft een extra breed voertuig meer manoeuvreerruimte voor rolstoelen en kinderwegens. Voor lagevloerstrams is gekozen omdat de huidige trams die rijden op lijn 1, 6, 12 en 16 niet rolstoeltoegankelijk zijn.

“Een argument dat ook pleit voor de inzet van trammaterieel dat zoveel mogelijk passagiers kan
vervoeren, is de capaciteit van het huidige tramnetwerk”, schrijft de wethouder Robert van Asten van Mobiliteit. “Nu al zijn er kruispunten en knooppunten – bijvoorbeeld het Rijswijkseplein – waar het aantal passerende trams per uur aan zijn maximum zit. Bij de verwachte groei van het aantal tramreizigers zullen dus doorstromingsproblemen ontstaan als de groei opgevangen wordt door meer trams in te zetten. Beter is het om de groei op te vangen in voertuigen met een grotere vervoerscapaciteit.”

Extra kosten

Er zijn wel enkele aanpassingen nodig aan het netwerk. Trams met lage vloer hebben namelijk meer ruimte nodig in de bocht. Dit komt omdat de plaatsing van de wielstellen onder de tram anders is dan bij trams met hoge vloer zoals de GTL8-voertuigen. Daarom zullen veel bochten moeten worden aangepast voor de nieuwe trams.

Daarnaast leidt de keuze voor de extra brede trams ertoe dat 4 procent van het spoor vervangen moet worden. Ongeveer 2,9 kilometer rails moet worden vervangen omdat de fundering van de huidige spoorconstructie onvoldoende robuust is. Nog eens 2,1 kilometer spoor moet worden vervangen vanwege de lage vloer in de nieuwe trams en op bijna 800 meter moeten verschillende aanpassingen gedaan worden om ruimte te maken voor de nieuwe trams.

Uiteindelijk zal er voor trams van 2,65 meter breed naar schatting 70,5 miljoen euro nodig om de infrastructuur doorgankelijk te maken en om alle halten rolstoeltoegankelijk te maken. De kosten voor de aanschaf van de voertuigen zijn door de MRDH al gedekt. Er wordt door de MRDH nu onderzoekt door middel van een scenariostudie wat een realistisch pakket infrastructuurmaatregelen is en hoe de kosten gedekt kunnen worden, zodat HTM de nieuwe trams in 2024 kan gebruiken.

Auteur: Inge Jacobs

1 reactie op “Den Haag kiest voor brede trams met hoge capaciteit”

Roel Kuik|13.11.18|10:39

Wanneer deze nieuwe trams overal in Den Haag gaan rijden, moeten ook diverse straten aangepast worden voor deze trams, zoals bijvoorbeeld de Paul Krugerlaan en de Goudenregenstraat, of gaan de routes aangepast worden?