GVB, trams

InTraffic levert onboard-software voor GVB

InTraffic gaat in opdracht van stadsvervoerder GVB de onboard-software van het Exploitatie Beheer Systeem voor bussen en trams in Amsterdam leveren. Dit systeem ondersteunt onder meer bus- en trambestuurders bij de uitvoering van hun ritten en geeft actuele reisinformatie voor de reiziger weer.

De huidige versie van het Exploitatie Beheer Systeem (EBS) stamt uit de periode 2001-2005 en is aan het einde van de levensduur. Vanwege de hoeveelheid knelpunten van het huidige systeem, de technologische ontwikkelingen en de aanschaf van nieuwe trams, wil GVB het systeem vervangen.

InTraffic kwam bij de aanbesteding als beste uit de bus. Stefan Molenaar licht de werking van een Exploitatie Beheer Systeem toe: “Naast de weergave van informatie voor de bestuurders en reizigers communiceert EBS met de verkeersleiding, waardoor plandata kan worden ingelezen en de uitvoering van de ritten kan worden gemonitord. Het systeem stuurt verder de betalingsterminals voor de OV-chipkaart aan.”

Communicatiestandaard

Het nieuwe Exploitatie Beheer Systeem is gebaseerd op de ITxPT-communicatiestandaard, GIVA genoemd bij GVB. “Dit is een nieuwe Europese communicatiestandaard, waardoor het mogelijk is om alle apparatuur aan boord van bussen en trams via deze standaard te laten communiceren”, licht hij toe. “In de oude situatie stuurden onboard-systemen ieder voor zich informatie naar de wal. In de nieuwe situatie wordt een integratieplatform geïntroduceerd en stuurt nog maar één systeem informatie naar de wal.”

“Deze oplossing is innovatief en kostenbesparend, want er is minder apparatuur aan boord van de voertuigen nodig”, stelt Informatiemanager Jan Luijben van GVB. “Doordat we met één standaard werken en software scheiden van hardware, zijn we minder gebonden aan één leverancier. Hierdoor is er geen sprake is van vendor lock-in. Dit geeft meer ruimte voor marktwerking.”

Voor de bus- en trambestuurder gaat het er ook anders uitzien, vertelt Luijben. “Op dit moment wordt informatie bij de bestuurder nog op verschillende schermen weergegeven. De reis, rit- en verkoopinformatie wordt straks op één scherm getoond.”

Positiebepaling

De door InTraffic te ontwikkelen software voor de positiebepaling (in ITxPT termen AVMS genoemd) is een cruciale stap in het project, legt de Informatiemanager uit. “AVMS is het bronsysteem voor de andere systemen aan boord die hier hun informatie uithalen, zoals de reisinformatie en het in- en uitchecken bij de verschillende haltes.”

GVB verzorgt het openbaar vervoer met tram, bus, metro en veren in en rond Amsterdam. GVB vervoert reizigers met 56 buslijnen (waarvan 12 nachtlijnen), 16 tramlijnen, 4 metrolijnen en 8 veerverbindingen. 
Bij de stadsvervoerder werken ongeveer 3.750 medewerkers.

Het nieuwe Exploitatie Beheer Systeem zal naar verwachting in juni 2019 in gebruik worden genomen.

Lees ook:

‘Combineren data van infra en railvoertuig cruciaal’

Onderwerpen: , , , ,

Auteur: Carlijn Kruidhof

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.