Trams op Den Haag HS

‘Combineren data van infra en railvoertuig cruciaal’

Om de prestaties van de spoorinfrastructuur verder te verbeteren, dient er ook te worden gekeken naar de railvoertuigen die eroverheen rijden. Als je alleen afzonderlijke data analyseert, dan mis je soms cruciale informatie. Dat zeggen IT-experts Stefan Molenaar en Menno Kamminga van InTraffic. Het Miosa-platform van InTraffic biedt de mogelijkheid om deze data te combineren.

Uit analyses die het bedrijf uitvoerde voor een stadsvervoerder bleek bijvoorbeeld dat doordat trambestuurders te hard door een spoorboog reden, deze meer slijtage opliep dan andere delen van het spoortraject. “Deze conclusies lijken misschien een open deur, maar de combinatie van data van de infrastructuur en de trams hebben dit wel aan het licht gebracht”, legt Molenaar uit. “Dit biedt de vervoerder mogelijkheden om maatregelen te nemen om de slijtage te verminderen en eerder onderhoud te plegen.”

Een andere conclusie die op basis van het onderzoek in opdracht van de vervoerder werd getrokken is dat op het moment dat de deuren van een bepaald type tram dicht gingen, de camera’s uit gingen. Molenaar: “Dat is niet goed voor de sociale veiligheid.”

Miosa-platform

Met het Miosa-platform biedt InTraffic vervoerders en infrabeheerders de mogelijkheid om slimmer om te gaan met data. De domeinkennis van de experts van het IT-bedrijf helpt daarnaast om zo veel mogelijk uit de beschikbare informatie te halen. “Het uitgaan van de binnencamera van de tram bij het openen van de deuren zie je pas als je data combineert. Daar moet je wel over nadenken”, aldus Molenaar.

Het IT-bedrijf ondersteunt ook weg- en spoorbeheerders met het analyseren van data. Zo onderzocht het bedrijf de Leidsche Rijntunnel in opdracht van Rijkswaterstaat. Kamminga: “Met het analyseren van data konden wij storingen van tunnel technische installaties (ventilatoren, pompen, verlichting camera’s, red.) beter voorspellen. Het doel van dit onderzoek was om de doorstroming te verbeteren door storingen voor te zijn.” Dit soort data kan volgens Kamminga ook gebruikt worden door aannemers om het onderhoud beter uit te voeren.

Aanpassen beheerorganisatie

Het analyseren van data kan veel verschil maken voor spoorbedrijven, stelt Kamminga. “Wat we zien is dat bedrijven in deze branche nog in de fase zitten van ‘eerst zien dan geloven’. Aan de andere kant realiseert iedereen zich wel dat als ze niks met data doen, dat ze niet concurrerend zijn.”

Data-analyse vergt echter wel wat van organisaties. “Directies moeten na gaan denken over hoe ze data-analyse inpassen in hun organisatie. Als ondernemingen ingericht zijn om verstoringen te verhelpen in plaats van te voorkomen, dan betekent dit dat de beheerorganisatie anders ingericht moet worden. Dit is een heel andere manier van werken.”

Artificial Intelligence en Internet of Things

InTraffic maakt gebruik van technologieën als Artificial Intelligence (AI) en Internet of Things (IoT) om met data slimme analyses te maken. Begin september organiseerde InTraffic een bijeenkomst over Digitalisering van Asset Management voor vervoerders. Verschillende vervoerbedrijven kwamen samen om na te denken over de mogelijkheden van data en het voorspellen van onderhoud.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van OVPro en hoofdredacteur van de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.