Trambestuurders GVB krijgen deel opleiding op simulator

De 15G trams van treinfabrikant CAF waarmee het GVB gaat rijden

Trambestuurders van de Amsterdamse stadsvervoerder GVB zullen een deel van hun opleiding kunnen volgen op een simulator. Die simulator is eind maart geplaatst op het GVB Opleidingen Centrum Tram (OCT). Het leermiddel wordt gebruikt voor nieuwe en huidige trambestuurders en zal onder andere ingezet worden om trambestuurders te leren rijden met de nieuwe 15G tram, terwijl dat voertuig nog niet geleverd is.

“Door de simulator kunnen we de opleiding sneller aanpassen indien nodig en kunnen we echt maatwerk bieden aan onze mensen”, legt Nicole Ouwerkerk, unitmanager OCT, uit. “Bovendien is het efficiënter, duurzamer en zijn we minder afhankelijk van de infrastructuur buiten. Voor de buitendienstwagenperiode hebben we tenslotte (lege) trams nodig, die dan de nodige kilometers door de stad maken. Met de komst van de simulator is dat niet meer noodzakelijk.” De nieuwe simulator wordt de komende weken getest.

Complete rijopleiding

GVB heeft een hele ruimte in het OCT verbouwd om ruimte te maken voor de drie onderdelen: drie simulatoren, een instructeursstation en een observatiestation. Ouwerkerk is erg blij met dit leermiddel. “Hierdoor kunnen we onze complete rijopleiding en ons opleidingsaanbod heel anders vormgeven. We maken zo enorme stappen in trainingsmogelijkheden en daarmee de kwaliteit van de opleiding.”

De simulator zal ingezet worden voor wat nu de ‘buitendienstwagenperiode’ heet. Daarbij rijden trambestuurders drie weken lang in een lege tram rond om praktijkervaring op te doen. Maar dit kan straks voor de Combino-voertuigen – de 13, 14G en 15G – volledig op de simulator worden uitgevoerd. Het is geen alternatief voor de 11 en 12G-trams, omdat het hier noodzakelijk is dat bestuurders die fysiek leren rijden.

Complete training

GVB hoopt met de simulator de trambestuurders praktijkervaring te laten opdoen met alle denkbare scenario’s. Op de simulator oefenen bestuurders straks met 25 verschillende verstoringen en 15 incidenten. Dan gaat het bijvoorbeeld om een voertuig dat te dicht bij de baan is, afslaande en uitwijkende voertuigen, een inlopend wissel of wissel dat in de verkeerde richting ligt, maar daarnaast om aan verkeersdrukte en zelfs een aanrijding. GVB wil dat het personeel met alle aspecten kan oefenen en de vervoerder kan hierdoor nog meer aandacht geven aan het voorkomen van schades en ongevallen.

In de simulatorsoftware heeft de bestuurder het idee daadwerkelijk door de stad te rijden. Nieuwe bestuurders worden zo nog beter voorbereid en huidige bestuurders kunnen tijdens de herinstructies hun vakmanschap verder aanscherpen. “Bovendien kan de instructeur vanuit het instructeursstation verschillende rollen ‘pakken’; die van instructeur, die van onze centrale verkeersleiding, die van conducteur en die van reiziger. Dit alles brengt onze opleiding tot een nog hoger niveau. Samen met onze mensen vormt dit het ultieme leermiddel”, aldus Ouwerkerk.

Examens

De manager is zelf het meeste te spreken over de terugkijkfunctie. Zo kan de instructeur samen met de bestuurder precies nagaan wat het kijkgedrag van de bestuurder is geweest en welke handelingen hij of zij heeft verricht. Dit maakt het mogelijk om gerichter op te leiden. Overigens worden de examens wel in de tram zelf afgenomen. “Uiteindelijk is dat waar het om gaat met slim rijden: de tram zo veilig, comfortabel en punctueel mogelijk besturen. Om onze reizigers de beste reiservaring te bieden.”

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.