RandstadRail van HTM

Extra geld voor OV Den Haag door verlenging railconcessie

Foto: Inge

Door de railconcessie voor HTM met vijf jaar te verlengen, komt 33 miljoen euro extra beschikbaar voor investeringen in het OV in de regio Den Haag. Een deel daarvan gaat naar de al geplande aankoop van nieuwe trams en de aanpassingen aan haltes en infrastructuur. Verder wordt 5 miljoen gereserveerd voor extra ritten vanaf 2021.

Het extra geld is dus het gevolg van een afspraak tussen de Metropoolregio Rotterdam Den Haag en HTM om de railconcessie voor de Haagse stadsvervoerder te verlengen tot 2031. Eigenlijk zou die eindigen in 2026. “Hiermee heeft HTM een langere terugverdientijd voor de investeringen. Ook andere financiële afspraken zorgen voor deze investeringsruimte”, aldus de MRDH.

Capaciteitsgrens

Investeringen in het OV zijn volgens de MRDH en HTM nodig, omdat de stad aan het groeien is en het gebruik van het openbaar vervoer dus ook. Maar nu gaat een dusdanig groot deel van het mobiliteitsbudget van de Metropoolregio op aan de kosten om het OV te laten rijden en het beheer en onderhoud van de railinfrastructuur, dat er nauwelijks iets overbleef voor uitbreiding van het netwerk. Terwijl de capaciteitsgrens nu eigenlijk al bereikt is.

“Samen met HTM hebben wij gezocht hoe we de reizigersgroei op korte termijn kunnen opvangen”, aldus Igor Bal, bestuurder van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag. “Door nieuwe afspraken met HTM te maken hebben we nu 33 miljoen euro extra om te investeren. Dit is prachtig. Maar hiermee zijn we er nog niet. Ook na 2025 is geld nodig om te investeren in het OV. Om tegemoet te komen aan de toenemende vraag naar OV. Nu en in de toekomst.”

Ambities voor regio

Jaap Bierman, algemeen directeur bij HTM, is blij dat er extra geld voor investeringen is gevonden en ziet de verlenging als een signaal dat het als vervoerder een goed product weet aan te bieden aan de reizigers. “HTM waardeert het vertrouwen van de MRDH, en beschouwt deze concessieverlenging als erkenning voor de steeds hogere klanttevredenheid bij onze reizigers. We zijn blij dat er extra geïnvesteerd kan worden in het OV. Zo kunnen we al op korte termijn onze tram- en buslijnen versterken waar de vraag het grootst is. En het helpt bij het waarmaken van de ambitieuze lange termijnplannen van de regio.”

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Extra geld voor OV Den Haag door verlenging railconcessie | OVPro.nl
RandstadRail van HTM

Extra geld voor OV Den Haag door verlenging railconcessie

Foto: Inge

Door de railconcessie voor HTM met vijf jaar te verlengen, komt 33 miljoen euro extra beschikbaar voor investeringen in het OV in de regio Den Haag. Een deel daarvan gaat naar de al geplande aankoop van nieuwe trams en de aanpassingen aan haltes en infrastructuur. Verder wordt 5 miljoen gereserveerd voor extra ritten vanaf 2021.

Het extra geld is dus het gevolg van een afspraak tussen de Metropoolregio Rotterdam Den Haag en HTM om de railconcessie voor de Haagse stadsvervoerder te verlengen tot 2031. Eigenlijk zou die eindigen in 2026. “Hiermee heeft HTM een langere terugverdientijd voor de investeringen. Ook andere financiële afspraken zorgen voor deze investeringsruimte”, aldus de MRDH.

Capaciteitsgrens

Investeringen in het OV zijn volgens de MRDH en HTM nodig, omdat de stad aan het groeien is en het gebruik van het openbaar vervoer dus ook. Maar nu gaat een dusdanig groot deel van het mobiliteitsbudget van de Metropoolregio op aan de kosten om het OV te laten rijden en het beheer en onderhoud van de railinfrastructuur, dat er nauwelijks iets overbleef voor uitbreiding van het netwerk. Terwijl de capaciteitsgrens nu eigenlijk al bereikt is.

“Samen met HTM hebben wij gezocht hoe we de reizigersgroei op korte termijn kunnen opvangen”, aldus Igor Bal, bestuurder van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag. “Door nieuwe afspraken met HTM te maken hebben we nu 33 miljoen euro extra om te investeren. Dit is prachtig. Maar hiermee zijn we er nog niet. Ook na 2025 is geld nodig om te investeren in het OV. Om tegemoet te komen aan de toenemende vraag naar OV. Nu en in de toekomst.”

Ambities voor regio

Jaap Bierman, algemeen directeur bij HTM, is blij dat er extra geld voor investeringen is gevonden en ziet de verlenging als een signaal dat het als vervoerder een goed product weet aan te bieden aan de reizigers. “HTM waardeert het vertrouwen van de MRDH, en beschouwt deze concessieverlenging als erkenning voor de steeds hogere klanttevredenheid bij onze reizigers. We zijn blij dat er extra geïnvesteerd kan worden in het OV. Zo kunnen we al op korte termijn onze tram- en buslijnen versterken waar de vraag het grootst is. En het helpt bij het waarmaken van de ambitieuze lange termijnplannen van de regio.”

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.