Een tram van de Uithoflijn wordt getest, Twitter @pvermeu2

Wat valt er te leren nu de Uithoflijn na jaren rijdt?

OPINIE – Het duurde op vijf weken na exact 45 jaar om de eerste twee naoorlogse tramlijnen van Utrecht te realiseren: de Nieuwegeinlijn en de Uithoflijn die afgelopen december werd geopend. In die tijd werd het OV-netwerk uitgedund (±6 buslijnen en ±20 haltes zijn verdwenen) en het OV-gebruik daalde van 14 procent van alle verplaatsingen in de stad naar 4 procent. Het zou verstandig zijn om te leren van wat allemaal gebeurde om deze twee tramlijnen te realiseren, betoogt Wolfgang Spiers, voormalig raadslid van Leefbaar Utrecht.

Verder lezen?

Abonneer nu!

Maak gebruik van de exclusieve aanbieding.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

10 reacties op “Wat valt er te leren nu de Uithoflijn na jaren rijdt?”

Wiebe Goossen|31.12.19|13:11

Er is, kortom, door de jaren heen wat afgeklooid met die Uithoflijn! Is dat nou te wijten aan de koudwatervrees voor ‘de tram in Utrecht’, of is het gewoon planologisch een zootje daar in Utrecht?

Robert Post|31.12.19|16:08

Die rampspoed krijg je nou als je salarissen van buschauffeurs in de kolom ‘kostenpost’ onderbrengt, en het milieudom een religie blijkt te zijn met uit balans geraakte volgelingen. Voor het overige kunnen ze de term ‘klopt als een bus’ wel schrappen bij van Daele. En peperduur kan vervangen worden door tramduur. Hebben ze toch íets bereikt, die volgelingen.

Henk Bakker|01.01.20|16:59

Het valt nog mee dat de auteur en bovenstaande reaguurders ook niet nog eens – pak ‘m beet- Europa de schuld van alles geven…

De werkelijke schuld ligt bij de binnenstadwinkeliers die consequent elk tramplan hebben getorpedeerd, bang voor inkomstenderving omdat er dan minder autoverkeer zou komen. Niet meer, niet minder.

Paul Lamote|01.01.20|20:58

Wat vergeten wordt is de bus/tramtarieven het afgelopen decennium extreem gestegen zijn.

Paul Lamote|02.01.20|14:44

@Robert Post
Natuurlijk zijn de salarissen van buschauffeurs een kostenpost die betaalt moet worden. Of dacht je dat die chauffeurs gratis rijden of dat die salarissen een bron van inkomsten zijn?

Pat Rick|02.01.20|14:53

We zien dat realisatie van deze lijn vooral gedreven werd door wensdenken ipv de realiteit en gezond verstand. Dit dreef de kosten op, maar deze werden onder het tapijt geveegd door hetzelfde wensdenken. Terwijl de partijen hierachter juist transparantie promoten en het zelf niet doen. Dit werkt door in Den Haag, die dan meegaat in de illusie.

En krijgt Utrecht extra geld voor projecten, terwijl de kapitaalvernietiging gigantisch is (60% over budget). Beter voorlopig geen projecten in Utrecht!

Herman Hoorweg|10.01.20|12:54

Alsnog dient er de buslijn Uithof – Gooi (Laren/Eemnes) -Blaricum Bijvank/Huizen – Almere via A27 te worden gerealiseerd .

Herman Hoorweg|10.01.20|12:58

Alsnog dient de bus verbinding Utrecht Uithof – Gooi (Laren/Eemnes) -Blaricum Bijvank/Huizen – Almere te moeten worden gerealisiseerd via A27 voor beter openbaar vervoer.

Herman Hoorweg|10.01.20|13:02

Er valt ook te denken aan light rail Uithof – Mailiebaan – Hilversum centraal – Gooi Huizen – Almere

Gabriël Hoezen|29.01.20|11:56

In dit artikel zie ik wel erg veel slecht onderbouwde oorzaak-gevolgrelaties. Om maar een voorbeeld te noemen: de suggestie dat men voor ‘Utrecht’ de naam Uithoflijn uit frustratie verandert in tramlijn 22. De eerste naam was de projectnaam, de tweede de aanduiding bij de exploitatie. (vergelijk: Noordzuidlijn > M52, Beneluxlijn > C)
De redactie van OV-PRO zou duidelijker moeten maken dat het hier om een puur opiniestuk gaat en niet om een verslag van een onderzoek of een analyse.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Wat valt er te leren nu de Uithoflijn na jaren rijdt? | OVPro.nl
Een tram van de Uithoflijn wordt getest, Twitter @pvermeu2

Wat valt er te leren nu de Uithoflijn na jaren rijdt?

OPINIE – Het duurde op vijf weken na exact 45 jaar om de eerste twee naoorlogse tramlijnen van Utrecht te realiseren: de Nieuwegeinlijn en de Uithoflijn die afgelopen december werd geopend. In die tijd werd het OV-netwerk uitgedund (±6 buslijnen en ±20 haltes zijn verdwenen) en het OV-gebruik daalde van 14 procent van alle verplaatsingen in de stad naar 4 procent. Het zou verstandig zijn om te leren van wat allemaal gebeurde om deze twee tramlijnen te realiseren, betoogt Wolfgang Spiers, voormalig raadslid van Leefbaar Utrecht.

Verder lezen?

Abonneer nu!

Maak gebruik van de exclusieve aanbieding.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

10 reacties op “Wat valt er te leren nu de Uithoflijn na jaren rijdt?”

Wiebe Goossen|31.12.19|13:11

Er is, kortom, door de jaren heen wat afgeklooid met die Uithoflijn! Is dat nou te wijten aan de koudwatervrees voor ‘de tram in Utrecht’, of is het gewoon planologisch een zootje daar in Utrecht?

Robert Post|31.12.19|16:08

Die rampspoed krijg je nou als je salarissen van buschauffeurs in de kolom ‘kostenpost’ onderbrengt, en het milieudom een religie blijkt te zijn met uit balans geraakte volgelingen. Voor het overige kunnen ze de term ‘klopt als een bus’ wel schrappen bij van Daele. En peperduur kan vervangen worden door tramduur. Hebben ze toch íets bereikt, die volgelingen.

Henk Bakker|01.01.20|16:59

Het valt nog mee dat de auteur en bovenstaande reaguurders ook niet nog eens – pak ‘m beet- Europa de schuld van alles geven…

De werkelijke schuld ligt bij de binnenstadwinkeliers die consequent elk tramplan hebben getorpedeerd, bang voor inkomstenderving omdat er dan minder autoverkeer zou komen. Niet meer, niet minder.

Paul Lamote|01.01.20|20:58

Wat vergeten wordt is de bus/tramtarieven het afgelopen decennium extreem gestegen zijn.

Paul Lamote|02.01.20|14:44

@Robert Post
Natuurlijk zijn de salarissen van buschauffeurs een kostenpost die betaalt moet worden. Of dacht je dat die chauffeurs gratis rijden of dat die salarissen een bron van inkomsten zijn?

Pat Rick|02.01.20|14:53

We zien dat realisatie van deze lijn vooral gedreven werd door wensdenken ipv de realiteit en gezond verstand. Dit dreef de kosten op, maar deze werden onder het tapijt geveegd door hetzelfde wensdenken. Terwijl de partijen hierachter juist transparantie promoten en het zelf niet doen. Dit werkt door in Den Haag, die dan meegaat in de illusie.

En krijgt Utrecht extra geld voor projecten, terwijl de kapitaalvernietiging gigantisch is (60% over budget). Beter voorlopig geen projecten in Utrecht!

Herman Hoorweg|10.01.20|12:54

Alsnog dient er de buslijn Uithof – Gooi (Laren/Eemnes) -Blaricum Bijvank/Huizen – Almere via A27 te worden gerealiseerd .

Herman Hoorweg|10.01.20|12:58

Alsnog dient de bus verbinding Utrecht Uithof – Gooi (Laren/Eemnes) -Blaricum Bijvank/Huizen – Almere te moeten worden gerealisiseerd via A27 voor beter openbaar vervoer.

Herman Hoorweg|10.01.20|13:02

Er valt ook te denken aan light rail Uithof – Mailiebaan – Hilversum centraal – Gooi Huizen – Almere

Gabriël Hoezen|29.01.20|11:56

In dit artikel zie ik wel erg veel slecht onderbouwde oorzaak-gevolgrelaties. Om maar een voorbeeld te noemen: de suggestie dat men voor ‘Utrecht’ de naam Uithoflijn uit frustratie verandert in tramlijn 22. De eerste naam was de projectnaam, de tweede de aanduiding bij de exploitatie. (vergelijk: Noordzuidlijn > M52, Beneluxlijn > C)
De redactie van OV-PRO zou duidelijker moeten maken dat het hier om een puur opiniestuk gaat en niet om een verslag van een onderzoek of een analyse.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.