Tram van Utrecht naar IJsselstein

Utrecht houdt rekening met vertraging ombouw SUNIJ-lijn

Door de coronacrisis wordt het steeds lastiger om de vernieuwing van de tramlijn in Utrecht, Nieuwegein en IJsselstein volgens planning uit te voeren. Alle werkzaamheden zouden eigenlijk op 20 augustus klaar moeten zijn, maar aan de haalbaarheid van die einddatum wordt inmiddels getwijfeld door de provincie Utrecht. Eén grote hindernis is dat de nieuwe trams van CAF niet op tijd geleverd kunnen worden, omdat de Spaanse fabriek gesloten is.

De werkzaamheden aan de lijn staan op het punt te beginnen en BAM is al bezig met de voorbereidingen. Maar om te voldoen aan de richtlijnen van het RIVM en het kabinet, worden er alleen kleine werkploegen toegelaten en moeten bouwvakkers minimaal anderhalve meter afstand houden. “De provincie is blij met het aanpassingsvermogen van de opdrachtnemers. Maar het blijft een uitdaging om het werk op tijd uit te voeren.”

Reiziger

Hierbij speelt mee dat de planning voor de vernieuwing al krap was, om zo de overlast voor reiziger beperkt te houden. De huidige restricties hebben daarom onmiddellijk impact. De provincie en de aannemer zijn nu bezig om de gevolgen precies in kaart te brengen en daarbij wordt ook gekeken naar alternatieve scenario’s. “Daarbij wordt niet alleen meegenomen wat binnen de beschikbare tijd technisch mogelijk is of financieel haalbaar, maar staat het belang van de reizigers en een goed openbaar vervoer zoveel mogelijk centraal”, schrijft de provincie.

Utrecht houdt er in ieder geval rekening mee dat reizigers langer gebruik zullen moeten maken van het vervangende busvervoer. Verder overlegt de opdrachtgever met het ROCOV over zaken zoals de toegankelijkheid van de tramhaltes voor mindervalide reizigers. Tegelijkertijd wordt deze crisis aangegrepen om te kijken naar extra werkzaamheden, die niet waren voorzien in de originele planning. Het gaat om een damwand langs een deel van de trambaan in IJsselstein. Deze wand moet de slappe bodem meer draagkracht meegeven voor de nieuwe trams die met de reizigers aan boord aanmerkelijk zwaarder zijn dan de oude SIG-trams.

Verouderde lijn

De zogenaamde SUNIJ-lijn tussen Utrecht, Nieuwegein en IJsselstein is na dertig jaar aan vervanging toe. Dit betekent dat alle perrons en haltes tussen het Jaarbeursplein in Utrecht en Nieuwegein-Zuid/IJsselstein-Zuid worden verlaagd en verlengd. Die werkzaamheden zijn nodig omdat door de provincie Utrecht nieuwe trams zijn besteld met meer capaciteit en comfort. Het uiteindelijke resultaat zal zijn dat reizigers uit Nieuwegein en IJsselstein zonder overstap kunnen doorreizen naar Utrecht Science Park.

Lees ook:

17 miljoen extra voor vernieuwing regionale tramlijn Utrecht

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van VerkeersNet.nl en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group, waaronder OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.