Testrit SUNIJ-lijn (Bron: Rick Huisinga)

Maanden extra vertraging SUNIJ-lijn door ‘verkeerde aannames’

Het gaat niet enkele weken, maar enkele maanden langer duren voordat de exploitatie van de vernieuwde tramlijn in Utrecht, Nieuwegein en IJsselstein van start gaat. De nieuwe vertraging is het gevolg van verkeerde aannames, onderschattingen en onvoorziene zaken, meldt de provincie Utrecht. Een nieuwe datum is nog niet bekend.

Bij het uitwerken van de nieuwe planning is volgens de provincie duidelijk geworden dat de eerdere verwachting – ‘enkele weken’ vertraging – te optimistisch is geweest. Een van de verkeerde aannames is dat het project werd aangemerkt als een renovatieproject, maar toch een nieuwbouwproject blijkt te zijn. “Hier hoort andere documentatie bij en dat kost meer tijd om dat op orde te krijgen”, aldus de provincie.

Zeer pijnlijk

De provincie Utrecht noemt het ‘zeer pijnlijk dat in zo’n korte tijd alweer allerlei nieuwe, negatieve, ontwikkelingen naar voren komen.’ Op dit moment wordt gewerkt aan een nieuwe planning, waar de provincie op korte termijn meer inzicht in verwacht te kunnen bieden. Ook is nog niets bekend over de impact van de uitloop op de kosten van het project. Die konden door vertraging en extra werkzaamheden al oplopen tot 20,9 miljoen euro.

Eigenlijk had de SUNIJ-lijn al in augustus moeten gaan rijden, maar afgelopen maanden was er een opeenstapeling aan tegenvallers. Eerst gooiden de coronamaatregelen roet in het eten, waardoor minder mensen tegelijkertijd op de bouwplaats konden werken en buitenlandse fabrieken stillagen. Twee weken geleden bleek dat ook de nieuwe datum van 21 september niet haalbaar was, omdat niet op tijd een indienststellingsvergunning kon worden verkregen.

Lees ook: Vernieuwing Utrechtse tramlijn loopt opnieuw vertraging op

Bron foto: Rick Huisinga

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

4 reacties op “Maanden extra vertraging SUNIJ-lijn door ‘verkeerde aannames’”

W St|17.09.20|19:18

Helaas al jaren niets nieuws onder de zon. De provincie Utrecht is al, vanaf het moment dat zij eigenaar zijn van dit trambedrijf, totaal niet in dat bedrijf geïnteresseerd. Achterstallig onderhoud, het niet willen leren van in het verleden gemaakte fouten, geen interesse in de betrouwbaarheid en kwaliteit van het tramgebeuren.

Pat Rick|18.09.20|12:31

@W: niet alleen uit gebrek aan interesse maar ook competentie. Het is al duidelijk dat Utrecht het projectmanagement niet onder controle heeft en drijft op wensdenken (zoals Uithoflijn). En er was altijd (belasting)geld om fouten weer op te lossen voor de bestuurders maar niet voor de reizigers. Het zou goed zijn als Utrecht de komende 5 jaar daarom geen grote projecten (geen 2nd IC station, geen stadsuitbreidingen) meer doet: eerst een andere bestuurlijke cultuur aanneemt en meer project skills

Rob Wilders|22.09.20|19:23

Begrijp ik het goed dat doordat de documentatie niet in orde is, het laten rijden van de tram niet door kan gaan? Wat is dat voor ambtelijk en procedureel geneuzel. Het belang van de reizigers moet leidend zijn.

Dolf Heibloem|22.09.20|19:51

Wat een amateurisme. Geef de regie in handen van ProRail of HTM, ga eens kijken hoe ze het in Straatsburg of andere Franse steden aanpakken. In Utrecht moet het (tram)wiel kennelijk geheel opnieuw worden uitgevonden.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.