Tramlijn 26 van de GVB, bron: GVB Verbindt

GVB officieel gestart met gefaseerde uitrol van gekoppelde trams

GVB is vorige week officieel gestart met de gefaseerde uitrol van het rijden met gekoppelde trams. De Amsterdamse stadsvervoerder wil op korte termijn de volledige dienstregeling van lijn 26, ook wel bekend als de IJtram, met twee keer zo lange voertuigen rijden. Dat zorgt voor meer capaciteit op de drukke tramlijn en biedt ruimte voor verdere groei.

Momenteel rijden er vijf gekoppelde setjes op de tramlijn. Dit aantal wordt per week verder verhoogd tot alle 32 trams gekoppeld rijden. Het was de bedoeling dat dit eind september in één keer zou gebeuren, maar uiteindelijk werd gekozen voor een gefaseerde uitrol. De langere voertuigen van zestig meter reden in juli al voor het eerst als proefritten mee in de reizigersdienst.

Vernieuwde stalling

Het officiële startsein werd gegeven tijdens de opening van de vernieuwde IJtramstalling op Zeeburgereiland, waar nu 32 in plaats van 18 trams kunnen staan. Deze uitbreiding was noodzakelijk om de gekoppelde trams te kunnen stallen. “Over de jaren heen lieten we de trams steeds vaker rijden. Totdat ze bijna als een trein achter elkaar naar CS reden en er bijna geen auto’s meer konden oversteken. Door deze investering zorgen we de lijn ook succesvol blijft voor de toekomst”, aldus interim-directeur Mark Lohmeijer van GVB.

Het rijden met gekoppelde trams bleek volgens Lohmeijer technisch een ‘behoorlijke uitdaging’. “Deze tram komt uit het begin van deze eeuw. Vergelijk het met een 5G-smartphone die je met een bakelieten telefoon wil laten communiceren. Dat gaat niet vanzelf. We hebben behoorlijk wat draadjes aan elkaar moeten knopen voordat we het aan de bak kregen.”

Anderhalf keer zoveel capaciteit

Het was voor de coronacrisis al druk op lijn 26 en in de toekomst worden alleen maar meer reizigers verwacht. “Het is een fantastische verbinding die heel veel mensen op IJburg en Zeeburgereiland gebruiken om in de richting van de stad te komen. We gaan dat nu eindelijk doen met heel veel meer capaciteit dankzij de IJtramstalling. Dat moet ook, want Amsterdam bouwt als een malle”, aldus Sharon Dijksma, wethouder Verkeer en Vervoer.

Hoewel de trams twee keer zoveel reizigers kunnen vervoeren, wordt de capaciteit uiteindelijk met anderhalf keer vergroot. Dat komt omdat er niet genoeg ruimte op de lijn is is om met langere trams dezelfde frequentie als voorheen te blijven rijden. In de winterdienstregeling wordt daarom tijdens de spits om de zes minuten in plaats van om de vier minuten gereden.

Lees ook: GVB rijdt proefritten met gekoppelde trams in reizigersdienst

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.