Uithoflijn op Utrecht CS

Provincie Utrecht tevreden over eerste cijfers Uithoflijn

De opening van de Uithoflijn liet anderhalf jaar langer op zich wachten, maar de tramlijn heeft eind 2019 een positieve start gemaakt. Dat concludeert de provincie Utrecht op basis van de Jaar- en Trendrapportage 2019 en aanvullend onderzoek onder reizigers. De stiptheid van tram 22 lag in de eerste weken op 97 procent en reizigers gaven de lijn in het eerste kwartaal van 2020 het rapportcijfer 8,1.

Daarmee krijgt de Uithoflijn volgens de provincie ‘een opvallend hoge waardering’. Het cijfer ligt namelijk hoger dan de gemiddelde waardering van het OV in Nederland in 2019 en die van het andere OV in Utrecht. Reizigers waren kort voor de corona-uitbraak vooral te spreken over het gemak bij het instappen, de netheid en het comfort van de trams en de snelheid van de reis. Als verbeterpunt kwam vooral een betere informatievoorziening bij vertragingen naar voren.

Meer reizigers

In de rapportage over 2019 wijst de provincie Utrecht direct op het coronapandemie, al had het virus vorig jaar nog geen gevolgen in Nederland. “Ook al zet de huidige situatie cijfers misschien in een ander licht, de cijfers over 2019 zijn een feit”, schrijft de provincie. Daaruit blijkt onder meer dat vorig jaar opnieuw meer gebruik is gemaakt van het Utrechtse OV. Het aantal instappers nam met ruim 5 procent toe tot 62,7 miljoen. Die stijging – voor het zesde jaar op rij – is volledig toe te schrijven aan het busvervoer. In de tram daalde het aantal reizigers licht, maar maakten reizigers gemiddeld wel langere ritten.

De tevredenheid onder reizigers bij zowel U-OV als Syntus was hoger dan in 2018, bleek eerder dit jaar al uit de OV-klantenbarometer 2019. Bij streekvervoerder Syntus verbeterde vooral de waardering van stiptheid aanzienlijk: van 6,3 naar 7,4. Voor het tweede jaar werd wat betreft punctualiteit de weg omhoog gevonden, na veel kritiek bij de start van de concessie. De verbetering komt deels omdat bussen van Syntus meer tijd kregen hun dienstregeling te rijden, met wel langere ritten tot gevolg. Tegelijkertijd nam opnieuw het percentage rituitval fors af bij de streekvervoerder.

Hogere uitval trams

De bussen van U-OV reden eveneens vaker op tijd en de uitval van bussen bij de vervoerder nam voor het eerst sinds 2014 af. Wel registreerde U-OV een fors hogere uitval van trams. Dat komt volgens de provincie Utrecht door een combinatie van een verbeterde registratie en infra- en materieelstoringen waardoor in korte tijd veel ritten uitvielen. De komst van nieuwe trams en vernieuwing van de SUNIJ-lijn moet daar verandering in gaan brengen. Vooralsnog is niet bekend wanneer – de met maanden vertraagde – exploitatie van de vernieuwde tramlijn van start gaat.

De stiptheid van de Uithoflijn was in de laatste dagen van het jaar met 97 procent in orde. De exploitatie van tram 22 van en naar het Utrecht Science Park ging op 16 december 2019 van start. Tot aan de corona-uitbraak stapten op werkdagen circa 25.000 reizigers in de voertuigen. Ruim twee derde van hen maakte daarvoor gebruik van buslijn 12, die met de komst van de tramlijn verdween. Voor een beperkt deel ging het ook om overgestapte fietsers en automobilisten.

Veiligheid

De waardering van veiligheid in bussen door reizigers lag in 2019 bij zowel U-OV als Syntus boven het landelijk gemiddelde. Alleen in de tram daalde het veiligheidsgevoel, waarbij de tramaanslag in maart 2019 volgens de provincie waarschijnlijk een rol heeft gespeeld.

Het aantal incidenten nam bij U-OV af en bleef bij Syntus min of meer gelijk. Wel was bij beide vervoerders een verschuiving zichtbaar naar zwaardere voorvallen, waaronder toenemend agressief gedrag door zwartrijders, vandalisme en overlastgevende reizigers die verward zijn of onder invloed zijn van drank of drugs.

Lees ook:

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.