Tram U-OV op Utrecht Science Park (foto: ANP)

‘Schaalsprong OV in Utrecht helpt Nederland als geheel vooruit’

De bereikbaarheid in de regio Utrecht komt steeds verder in het geding en dat is een knelpunt voor heel het land. Er is een schaalsprong in het OV nodig, zodat Midden-Nederland kan blijven functioneren als spil in het nationale mobiliteitsnetwerk. Dat vraagt om een gezamenlijke investering van de regio en het Rijk, wordt betoogd in het ‘Utrechts Aanbod’, waarmee de regio zich alvast tot het nieuwe kabinet richt dat aantreedt na de verkiezingen in maart 2021.

Het Utrechts Aanbod komt uit de pen van de provincie Utrecht, dat samenwerkte met 33 gemeenten, waaronder de stad Utrecht en Amersfoort, het bedrijfsleven en kennisinstellingen. “In ons aanbod aan Den Haag geven we aan waar onze Utrechtse regio sterk is en waar we Nederland vooruit kunnen helpen, maar ook wat nodig is om sterk te blijven en waarin regio en Rijk samen kunnen optrekken”, aldus commissaris van de koning Hans Oosters.

Een van de vijf pijlers hierin is bereikbaarheid, waarbij de focus voornamelijk op OV ligt. “Onze regio heeft nooit een overgedimensioneerd vervoersnetwerk gehad zoals Amsterdam en Rotterdam dat wel lange tijd hadden”, staat beschreven in het document.

Lightrail

De partijen ambiëren een OV-ring rond de stad Utrecht die stedelijke knooppunten en ontwikkellocaties met elkaar verbindt. Die ring moet weer gekoppeld zijn aan (light)railverbindingen met de regio en richting de rest van Nederland. Verder wordt onder meer om geld vanuit het Rijk gevraagd voor het nieuwe intercitystation Lunetten-Koningsweg, het versterken van de spoorcorridor Amersfoort-Amsterdam, versterking van Amersfoort Centraal als OV-knooppunt, meer (internationaal) spoorverkeer naar Amsterdam/Schiphol en Arnhem en het verder ontwikkelen van multimodale hubs.

Om dit te realiseren, is financiële steun vanuit het Rijk cruciaal volgens de regio, die naast de provincie Utrecht bestaat uit de Gooi- en Vechtstreek en Foodvalley. Daarmee zou het Rijk ook zichzelf een dienst bewijzen. “Het nieuwe kabinet staat voor de opgave om de nog steeds groeiende mobiliteit in goede banen te leiden. Samen investeren in lightrail en hoogwaardig busvervoer in onze regio – de draaischijf van Nederland – brengen deze doelstelling meer dan evenredig dichtbij. Dit creëert gelijk nieuwe OV-knooppunten voor woningbouw.”

Sleutel tot woningbouw

Op die knooppunten moeten 100.000 woningen worden gebouwd en 80.000 arbeidsplaatsen worden gecreëerd. Daarmee draagt de nieuwe verbinding ook bij aan landelijke maatschappelijke opgaven, zoals het aanpakken van de woningnood, maar zonder een schaalsprong in het OV vallen die plannen in het water. Het devies aan het nieuwe kabinet is dan ook om samen op te trekken en elkaar op die manier te helpen.

“Zonder betere OV-bereikbaarheid is woningbouw in de regio Utrecht niet mogelijk, kunnen kenniswerkers zich niet vestigen en ondermijnen we het vestigingsklimaat voor (kennisintensieve) bedrijven. Meer woningbouw is de sleutel tot betaalbare huizen en daarmee het vasthouden van praktisch opgeleiden, maar OV is op zijn beurt de sleutel tot woningbouw.”

Impuls voor heel Nederland

Het verbeteren van de bereikbaarheid is volgens de regio dan ook nodig om de ‘draaischijf’ in de nationale mobiliteitsnetwerken te blijven, en daarmee een van de belangrijkste economische groeicentra van het land. Investeringen in het Utrechtse OV zijn dus een forse impuls voor het hele land, betogen de betrokken partijen. “Dit verschaft een solide en duurzame basis voor een structurele toename van het nationale verdienvermogen en laat Nederland als geheel sterker uit de coronacrisis komen.”

Lees ook:

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

8 reacties op “‘Schaalsprong OV in Utrecht helpt Nederland als geheel vooruit’”

Henk Angenent|24.11.20|10:32

Bla, bla, bla. De minister legt alleen maar nog meer asfalt aan op de A27…

-baxspace-|24.11.20|10:39

Sommigen laten de Corona-crisis de voortgang van uitbreiding van OV dienen als excuus om het niet te doen. Ik zou willen pleiten voor juist wel een inhaalslag te maken. Wanneer we hier uit komen (en dat zullen we) dan is het beter om met meer compassie voor ons milieu verder te gaan. Daar hoort gedegen multimodaal OV bij. De auto zal niet verdwijnen maar zou meer als aanvoerend vervoermiddel gaan dienen, bijv. bij verhuizing, vervoer van ouderen en groepen, en misschien als vrijetijdsbesteding.

Rutger Broekman|25.11.20|09:27

Meer, meer, altijd maar meer. Als we nu eens stoppen met het subsidiëren van vervoer dan hoeven we al deze investeringen niet te doen. Het is niet echt doordacht dat aannemers van den Bosch naar Utrecht rijden, aannemers van Utrecht naar Den haag en Haagse aannemers van Den Haag naar den Bosch rijden om aan het werk te kunnen. Lees voor ‘aannemers’: projectleiders, consultants, ontwerpers, SW-ontwikkelaars, enz., enz. en je snapt waarom we steeds maar meer, meer asfalt en OV nodig hebben…

Pat Rick|25.11.20|11:20

De provincie en stad Utrecht moeten zich beide diep schamen over het debacle genaamd Uithoflijn. Verder is de vertraging van de vernieuwing van tramlijn naar IJselstein ook een brevet van onvermogen om iets met lightrail te doen. Het plan zal leiden tot een nog veel grotere kapitaalvernietiging en afbreukrisico. Bij de ontwikkeling van Leidsche Rijn als nieuwe groeilocatie had men de kans om lightrail te introduceren, maar dit heeft men gewoon over het hoofd gezien.

Pat Rick|25.11.20|11:20

Het is dus meermaals bewezen dat men niet kan plannen en projecten beheerst. Daarom zou het goed zijn om de komende jaren geen grote projecten meer te starten en eerst deze vaardigheden te laten rijpen. Dus ook geen grote stadsuitbreidingen te doen. Maar juist functies weghalen uit Utrecht, omdat andere plaatsen dat veel beter organiseren. En tegen lagere kosten. Dat is het nationale belang.

Pat Rick|25.11.20|11:22

Men spreekt de wens uit om 100.000 woningen te bouwen om de rijksoverheid te paaien. Maar is dit wel realistisch, gezien de huidige problemetiek voor heel Nederland met plaatsen waar het makkelijker bouwen is. Dit soort wensdenken heeft geleid tot de problemen bij de Uithoflijn en andere projecten. En nu zien we dat dit op nog grotere schaal wordt toegepast. Andere provincies zouden hier op tegen zijn en niet willen meebetalen aan het gepresenteerde wensdenken.

Pat Rick|25.11.20|11:22

Utrecht heeft vrij recent een vergroot Centraal Station gekregen, gebouwd voor de toekomst en de draaischijfrol te blijven vervullen. De vraag om een tweede IC-station lutttele jaren later is daarom totaal niet te rechtvaardigen. Dit moet volgens het aanbod zelfs een nieuw OV-knooppunt worden, slechts 3 minuten van Utrecht CS en tegen het vrij nieuwe station Vaartsche Rijn aan. Terwijl de Uithoflijn hier al voorbij komt.

Pat Rick|25.11.20|11:25

Overkapping van de A12 is duur, terwijl de problemen van de A2-landtunnel niet zijn opgelost. Laatstgenoemde moet eerst het geval zijn voordat een nieuwe vraag ook maar kan ontstaan. De waarde van de A2-landtunnel is overigens maar beperkt door het Amsterdam-Rijn-kanaal, waardoor Leidsche Rijn afgescheiden blijft van de stad. Ook dit is een planningsfout. Utrecht ziet nu dat er geinvesteerd wordt in NZ/lijn en wil ook een zak graan meepikken. Maar het geld kan beter elders besteed worden.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.