Tram U-OV op Utrecht Science Park (foto: ANP)

‘Schaalsprong OV in Utrecht helpt Nederland als geheel vooruit’

ANP, eenmalig gebruik

De bereikbaarheid in de regio Utrecht komt steeds verder in het geding en dat is een knelpunt voor heel het land. Er is een schaalsprong in het OV nodig, zodat Midden-Nederland kan blijven functioneren als spil in het nationale mobiliteitsnetwerk. Dat vraagt om een gezamenlijke investering van de regio en het Rijk, wordt betoogd in het ‘Utrechts Aanbod’, waarmee de regio zich alvast tot het nieuwe kabinet richt dat aantreedt na de verkiezingen in maart 2021.

Verder lezen?

Abonneer nu!

Maak gebruik van de exclusieve aanbieding.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Dylan Metselaar

8 reacties op “‘Schaalsprong OV in Utrecht helpt Nederland als geheel vooruit’”

Henk Angenent|24.11.20|10:32

Bla, bla, bla. De minister legt alleen maar nog meer asfalt aan op de A27…

-baxspace-|24.11.20|10:39

Sommigen laten de Corona-crisis de voortgang van uitbreiding van OV dienen als excuus om het niet te doen. Ik zou willen pleiten voor juist wel een inhaalslag te maken. Wanneer we hier uit komen (en dat zullen we) dan is het beter om met meer compassie voor ons milieu verder te gaan. Daar hoort gedegen multimodaal OV bij. De auto zal niet verdwijnen maar zou meer als aanvoerend vervoermiddel gaan dienen, bijv. bij verhuizing, vervoer van ouderen en groepen, en misschien als vrijetijdsbesteding.

Rutger Broekman|25.11.20|09:27

Meer, meer, altijd maar meer. Als we nu eens stoppen met het subsidiëren van vervoer dan hoeven we al deze investeringen niet te doen. Het is niet echt doordacht dat aannemers van den Bosch naar Utrecht rijden, aannemers van Utrecht naar Den haag en Haagse aannemers van Den Haag naar den Bosch rijden om aan het werk te kunnen. Lees voor ‘aannemers’: projectleiders, consultants, ontwerpers, SW-ontwikkelaars, enz., enz. en je snapt waarom we steeds maar meer, meer asfalt en OV nodig hebben…

Pat Rick|25.11.20|11:20

De provincie en stad Utrecht moeten zich beide diep schamen over het debacle genaamd Uithoflijn. Verder is de vertraging van de vernieuwing van tramlijn naar IJselstein ook een brevet van onvermogen om iets met lightrail te doen. Het plan zal leiden tot een nog veel grotere kapitaalvernietiging en afbreukrisico. Bij de ontwikkeling van Leidsche Rijn als nieuwe groeilocatie had men de kans om lightrail te introduceren, maar dit heeft men gewoon over het hoofd gezien.

Pat Rick|25.11.20|11:20

Het is dus meermaals bewezen dat men niet kan plannen en projecten beheerst. Daarom zou het goed zijn om de komende jaren geen grote projecten meer te starten en eerst deze vaardigheden te laten rijpen. Dus ook geen grote stadsuitbreidingen te doen. Maar juist functies weghalen uit Utrecht, omdat andere plaatsen dat veel beter organiseren. En tegen lagere kosten. Dat is het nationale belang.

Pat Rick|25.11.20|11:22

Men spreekt de wens uit om 100.000 woningen te bouwen om de rijksoverheid te paaien. Maar is dit wel realistisch, gezien de huidige problemetiek voor heel Nederland met plaatsen waar het makkelijker bouwen is. Dit soort wensdenken heeft geleid tot de problemen bij de Uithoflijn en andere projecten. En nu zien we dat dit op nog grotere schaal wordt toegepast. Andere provincies zouden hier op tegen zijn en niet willen meebetalen aan het gepresenteerde wensdenken.

Pat Rick|25.11.20|11:22

Utrecht heeft vrij recent een vergroot Centraal Station gekregen, gebouwd voor de toekomst en de draaischijfrol te blijven vervullen. De vraag om een tweede IC-station lutttele jaren later is daarom totaal niet te rechtvaardigen. Dit moet volgens het aanbod zelfs een nieuw OV-knooppunt worden, slechts 3 minuten van Utrecht CS en tegen het vrij nieuwe station Vaartsche Rijn aan. Terwijl de Uithoflijn hier al voorbij komt.

Pat Rick|25.11.20|11:25

Overkapping van de A12 is duur, terwijl de problemen van de A2-landtunnel niet zijn opgelost. Laatstgenoemde moet eerst het geval zijn voordat een nieuwe vraag ook maar kan ontstaan. De waarde van de A2-landtunnel is overigens maar beperkt door het Amsterdam-Rijn-kanaal, waardoor Leidsche Rijn afgescheiden blijft van de stad. Ook dit is een planningsfout. Utrecht ziet nu dat er geinvesteerd wordt in NZ/lijn en wil ook een zak graan meepikken. Maar het geld kan beter elders besteed worden.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.