Uithoflijn op Utrecht CS

Utrecht vraagt 2,1 miljard uit Groeifonds voor tramlijnen en station

Foto: Inge

De aanleg van twee nieuwe tramlijnen en een nieuw intercitystation in de stad Utrecht vraagt om een investering van circa 2,5 miljard euro. De gemeente, provincie en regiogemeenten hebben bij het Rijk een aanvraag gedaan voor een bijdrage van 2,1 miljard euro uit het Nationaal Groeifonds. De ambitie maakt deel uit van het mobiliteitsplan 2040. 

Verder lezen?

Abonneer nu!

Maak gebruik van de exclusieve aanbieding.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Dylan Metselaar

5 reacties op “Utrecht vraagt 2,1 miljard uit Groeifonds voor tramlijnen en station”

Herman Hoorweg|01.12.20|09:54

Ook dient voor uitbreiding van de randstad.
Delft : ook van belang is lijn 1 HTM wordt doorgetrokken naar Rotterdam via vliegveld Zestienhoven

-baxspace-|01.12.20|12:21

Misschien is het lijn 19, Herman. Maar ik denk ook dat de netten van Den Haag en Rotterdam verenigd moeten worden. Een regio, met alle troeven van dien. Ook graag lijn E vanuit Rotterdam doortrekken de stad Den Haag in. Een geweldig HOV voor de hele regio, met groei en visie.

Pat Rick|02.12.20|16:32

@Herman, backspace: Krijgt Zestienhoven dus eerder een metro-aansluiting dan Schiphol? Kijken wie eerste wordt. MRDH is al veel langer bezig met het verbinden met de voorsteden dmv metro, en stad A’dam houdt de metro lekker voor zichzelf (met alle dagelijkse files, uitstoot en verkeershinder daarbij)

Pat Rick|02.12.20|16:35

Het is heel vreemd dat Utrecht een nieuw IC station vraagt, terwijl Utrecht Centraal net voor heel veel geld is uitgebreid naar 100 miljoen reizigers, dus nog kan verdubbelen. Logisch om eerst te benutten, ipv weer kapitaalvernietiging te plegen zoals bij andere projecten zoals Uithoflijn en SUNIJ-lijn. Utrecht wil geld net als Amsterdam, maar ze beter geen miljarden krijgen. Niet uit te leggen uitleggen aan regio’s zoals Eindhoven, dat bijna niks krijgt, maar wel succesvoller is met minder geld

Pat Rick|02.12.20|16:35

Als Utrecht een draaischijf wil zijn voor Nederland, dan moet het compacter zijn. Hoe compacter, kleiner de afstanden en hoe minder transport en OV nodig zijn. OV-hubs renderen ook beter dan in steden met grote VINEX-achtige nieuwbouw wijken. Ipv 1 grote Bella van Zuilen, had men moeten kiezen voor wijken in Leidsche Rijn met luxe hoogbouw van ca 30 verdiepingen dat energie oplevert tussen veel groen en ondergrondse lightrail. Maar zoals gezegd, Utrecht kan niet plannen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Utrecht vraagt 2,1 miljard uit Groeifonds voor tramlijnen en station | OVPro.nl
Uithoflijn op Utrecht CS

Utrecht vraagt 2,1 miljard uit Groeifonds voor tramlijnen en station

Foto: Inge

De aanleg van twee nieuwe tramlijnen en een nieuw intercitystation in de stad Utrecht vraagt om een investering van circa 2,5 miljard euro. De gemeente, provincie en regiogemeenten hebben bij het Rijk een aanvraag gedaan voor een bijdrage van 2,1 miljard euro uit het Nationaal Groeifonds. De ambitie maakt deel uit van het mobiliteitsplan 2040. 

Verder lezen?

Abonneer nu!

Maak gebruik van de exclusieve aanbieding.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Dylan Metselaar

5 reacties op “Utrecht vraagt 2,1 miljard uit Groeifonds voor tramlijnen en station”

Herman Hoorweg|01.12.20|09:54

Ook dient voor uitbreiding van de randstad.
Delft : ook van belang is lijn 1 HTM wordt doorgetrokken naar Rotterdam via vliegveld Zestienhoven

-baxspace-|01.12.20|12:21

Misschien is het lijn 19, Herman. Maar ik denk ook dat de netten van Den Haag en Rotterdam verenigd moeten worden. Een regio, met alle troeven van dien. Ook graag lijn E vanuit Rotterdam doortrekken de stad Den Haag in. Een geweldig HOV voor de hele regio, met groei en visie.

Pat Rick|02.12.20|16:32

@Herman, backspace: Krijgt Zestienhoven dus eerder een metro-aansluiting dan Schiphol? Kijken wie eerste wordt. MRDH is al veel langer bezig met het verbinden met de voorsteden dmv metro, en stad A’dam houdt de metro lekker voor zichzelf (met alle dagelijkse files, uitstoot en verkeershinder daarbij)

Pat Rick|02.12.20|16:35

Het is heel vreemd dat Utrecht een nieuw IC station vraagt, terwijl Utrecht Centraal net voor heel veel geld is uitgebreid naar 100 miljoen reizigers, dus nog kan verdubbelen. Logisch om eerst te benutten, ipv weer kapitaalvernietiging te plegen zoals bij andere projecten zoals Uithoflijn en SUNIJ-lijn. Utrecht wil geld net als Amsterdam, maar ze beter geen miljarden krijgen. Niet uit te leggen uitleggen aan regio’s zoals Eindhoven, dat bijna niks krijgt, maar wel succesvoller is met minder geld

Pat Rick|02.12.20|16:35

Als Utrecht een draaischijf wil zijn voor Nederland, dan moet het compacter zijn. Hoe compacter, kleiner de afstanden en hoe minder transport en OV nodig zijn. OV-hubs renderen ook beter dan in steden met grote VINEX-achtige nieuwbouw wijken. Ipv 1 grote Bella van Zuilen, had men moeten kiezen voor wijken in Leidsche Rijn met luxe hoogbouw van ca 30 verdiepingen dat energie oplevert tussen veel groen en ondergrondse lightrail. Maar zoals gezegd, Utrecht kan niet plannen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.