Uithoflijn op Utrecht CS

Utrecht vraagt 2,1 miljard uit Groeifonds voor tramlijnen en station

De aanleg van twee nieuwe tramlijnen en een nieuw intercitystation in de stad Utrecht vraagt om een investering van circa 2,5 miljard euro. De gemeente, provincie en regiogemeenten hebben bij het Rijk een aanvraag gedaan voor een bijdrage van 2,1 miljard euro uit het Nationaal Groeifonds. De ambitie maakt deel uit van het mobiliteitsplan 2040. 

Het mobiliteitsplan geeft invulling aan de manier waarop de verwachte groei van inwoners, bezoekers en werknemers in de stad de komende jaren in goede banen moet worden geleid. Dit zorgt voor een toenemende vraag naar mobiliteit, waarbij wordt ingezet op OV, lopen, fietsen en deelmobiliteit. De tramlijnen dragen volgens de gemeente Utrecht bij aan ‘een grootstedelijk OV-netwerk dat de stad prettig, gezond en leefbaar moet houden voor iedereen’.

“We willen een inhaalslag maken om het openbaar vervoer te laten passen bij de stad die we inmiddels zijn. Rond de OV-ring moeten wonen, werken en voorzieningen bij elkaar komen”, aldus wethouder Lot van Hooijdonk tegen ANP. Volgens gedeputeerde Arne Schaddelee verdwijnt met deze ring 14 procent van de ochtendspits van de snelweg.

Wiel met spaken

In het nieuwe mobiliteitsplan wordt gesproken over een ‘wiel met spaken’ als ruggengraat van het OV-netwerk in Utrecht. “Nieuwe woningen, bedrijven en voorzieningen komen vooral langs bestaande en nog te bouwen knooppunten in het OV-netwerk, zodat minder gereisd hoeft te worden”, aldus de gemeente. Een netwerk van P+R-locaties in de regio moet verder de overstap van auto op OV, fiets of ander deelvervoer stimuleren. Ook wordt extra ingezet op reizen buiten de spits door onder meer spreiding van werk- en lestijden en thuiswerken.

Een van de twee nieuwe trams – de Waterlinielijn – moet gaan rijden tussen de wijk Westraven vanaf de A12 in het zuiden van de stad naar Zeist, via het nieuwe intercitystation Lunetten-Koningsweg en het Utrecht Science Park. De Merwedelijn vormt een verbinding van Utrecht Centraal naar Nieuwegein en IJsselstein, via de Merwedekanaalzone met halverwege een vertakking naar businesspark Papendorp. Met het nieuwe intercitystation Lunetten-Koningsweg moet Utrecht Centraal worden ontlast.

Schaalsprong OV

Het mobiliteitsplan 2040 wordt volgende week vrijgegeven voor inspraak. Van 8 december tot en met 1 februari kan iedereen reageren op de plannen. Ook vinden er twee digitale bijeenkomsten plaats. Nadat het plan op basis van deze reacties is aangepast, wordt het voorgelegd aan de gemeenteraad.

Vorige maand pleitte de provincie Utrecht samen met 33 gemeenten, het bedrijfsleven en kennisinstellingen al voor een schaalsprong in het Utrechtse OV. De bereikbaarheid in de regio komt steeds verder in het geding en dat is volgens de partijen een knelpunt voor heel Nederland. Daarmee richtte de regio zich alvast tot het nieuwe kabinet met het verzoek om gezamenlijk te investeren.

Nationaal Groeifonds

De aanvraag van 2,1 miljard euro uit het Groeifonds wordt ondersteund door partners in de stad en regio, waaronder bedrijven en kennis- en zorginstellingen. In dit fonds is 20 miljard euro beschikbaar voor projecten die bijdragen aan economische groei, waaronder infrastructuur. De ingediende voorstellen worden beoordeeld door een onafhankelijke commissie.

Wat OV betreft zijn verder aanvragen gedaan voor het doortrekken van de Noord/Zuidlijn naar Schiphol en Hoofddorp, het sluiten van de Ringlijn in Amsterdam en de ontwikkeling van een autonoom OV-systeem rondom Eindhoven. Ook de Lelylijn, de treinverbinding tussen de Randstad en Groningen, is al eens genoemd als mogelijk project.

Lees ook:

Auteur: Dylan Metselaar

5 reacties op “Utrecht vraagt 2,1 miljard uit Groeifonds voor tramlijnen en station”

Herman Hoorweg|01.12.20|09:54

Ook dient voor uitbreiding van de randstad.
Delft : ook van belang is lijn 1 HTM wordt doorgetrokken naar Rotterdam via vliegveld Zestienhoven

-baxspace-|01.12.20|12:21

Misschien is het lijn 19, Herman. Maar ik denk ook dat de netten van Den Haag en Rotterdam verenigd moeten worden. Een regio, met alle troeven van dien. Ook graag lijn E vanuit Rotterdam doortrekken de stad Den Haag in. Een geweldig HOV voor de hele regio, met groei en visie.

Pat Rick|02.12.20|16:32

@Herman, backspace: Krijgt Zestienhoven dus eerder een metro-aansluiting dan Schiphol? Kijken wie eerste wordt. MRDH is al veel langer bezig met het verbinden met de voorsteden dmv metro, en stad A’dam houdt de metro lekker voor zichzelf (met alle dagelijkse files, uitstoot en verkeershinder daarbij)

Pat Rick|02.12.20|16:35

Het is heel vreemd dat Utrecht een nieuw IC station vraagt, terwijl Utrecht Centraal net voor heel veel geld is uitgebreid naar 100 miljoen reizigers, dus nog kan verdubbelen. Logisch om eerst te benutten, ipv weer kapitaalvernietiging te plegen zoals bij andere projecten zoals Uithoflijn en SUNIJ-lijn. Utrecht wil geld net als Amsterdam, maar ze beter geen miljarden krijgen. Niet uit te leggen uitleggen aan regio’s zoals Eindhoven, dat bijna niks krijgt, maar wel succesvoller is met minder geld

Pat Rick|02.12.20|16:35

Als Utrecht een draaischijf wil zijn voor Nederland, dan moet het compacter zijn. Hoe compacter, kleiner de afstanden en hoe minder transport en OV nodig zijn. OV-hubs renderen ook beter dan in steden met grote VINEX-achtige nieuwbouw wijken. Ipv 1 grote Bella van Zuilen, had men moeten kiezen voor wijken in Leidsche Rijn met luxe hoogbouw van ca 30 verdiepingen dat energie oplevert tussen veel groen en ondergrondse lightrail. Maar zoals gezegd, Utrecht kan niet plannen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.