Bus bij Zernike (foto: provincie Groningen)

Verbazing gemeenteraad Groningen over uitsluiten tramverbinding

Waarom is een tramverbinding achterwege gelaten bij het verkennend onderzoek om de bereikbaarheid van het Zernikecomplex in Groningen te verbeteren? Die vraag stelden meerdere partijen deze week tijdens een debat in de gemeenteraad. In opdracht van de provincie en gemeente werden vorig jaar mogelijkheden onderzocht om de bereikbaarheid van de campus per trein en bus te verbeteren.

Vijf partijen in de gemeenteraad – samen goed voor 22 van de 45 zetels – uitten hun verbazing dat de aanleg van een tramlijn niet is meegenomen in het onderzoek, schrijft de regionale omroep RTV Noord. Onder meer GroenLinks, de grootste partij in Groningen, is voorstander van een tram. De partij is dan ook teleurgesteld dat in het onderzoek niet is gekeken naar de kansen van een tram, terwijl dit juist een goed vervoermiddel in een stad zou zijn.

Plannen Regiotram geschrapt

De bereikbaarheid van het Zernikecomplex staat al jarenlang op de agenda. Plannen voor de Regiotram werden in 2012 vanwege bezuinigingen geschrapt. Het bereikbaarheidsvraagstuk is er sindsdien alleen maar groter op geworden. Zo stijgt het aantal reizigers op de drukke buslijnen van en naar Zernike jaarlijks met 5 tot 10 procent. Na verbouwing van het Hoofdstation worden onder meer vanaf Groningen Noord nog meer busreizigers verwacht, omdat de regionale treinen vanaf dan zullen doorrijden.

Nadat een streep ging door het tramproject, werd in 2013 een HOV-visie opgesteld waarin werd ingezet op een combinatie van bus en trein. In het verkennend onderzoek lagen vorig jaar drie nieuwe varianten voor het spoor en vier voor de bus op tafel. Alle mogelijke busroutes zijn volgens de onderzoekers een optie. Per spoor bleef één van de drie varianten over, namelijk een trein naar Zernike via Groningen Noord. Andere varianten zijn te kostbaar, nemen te veel ruimte in beslag en hebben te veel nadelige effecten op de omgeving of bestaande plannen.

Verder uitgewerkt

GroenLinks stelde in het debat niets te zien in de aanleg van een nieuwe spoorlijn omdat dit ten koste zou gaan van de natuur. Coalitiepartner PvdA vreest bij een nieuwe spoorverbinding voor de leefbaarheid van de stad, terwijl D66 – dat eveneens deel uitmaakt van de coalitie – juist voorstander is van een nieuwe spoorlijn. De treinverbinding en de busvarianten worden nu verder uitgewerkt en onderzocht op haalbaarheid in het nieuwe provinciale Programma Mobiliteit Beleid en de nieuwe Mobiliteitsvisie van de gemeente.

Lees ook: Gemeenteraad Groningen zet streep door project Regiotram

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

7 reacties op “Verbazing gemeenteraad Groningen over uitsluiten tramverbinding”

Camille Kreemers|19.02.21|16:28

Nu willen ze weer een tram? Als ze slim waren geweest hadden ze het nooit gestopt. Wellicht kun je de tram weer invoeren, maar dan voor de hele regio a la Qlink. Ik denk dat daarmee de belangrijkste wegen zijn afgedekt dan.

kees boer|20.02.21|01:22

Desgewenst maar een trolleybus weer herinvoeren die was er destijds toch ook ?

kees boer|20.02.21|01:24

Desgewenst een trolleybus invoeren die er tot de medio zestiger jaren was

Paul van Kruining|22.02.21|12:00

De wethouder Verkeer&Vervoer is nota bene afkomstig van GroenLinks. Hoe kan het dat de fractie er zo anders tegenaankijkt dan de eigen wethouder?

Fred Andrioli|23.02.21|13:01

Mede naar aanleiding van de standpunten van SP en D66 is destijds de Regiotram afgeblazen. Je kunt je afvragen of een tram / lightrail bij een provinciestad als Groningen past. In Nederland hebben alleen Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht trams.
Fred Andrioli

Eric Hendriks|23.02.21|13:45

Driedubbel geleed bestaat ook al elektrisch.
Vergt minder aanpassingen, minder storingsgevoelig en het is algemeen bekend dat
tramlijnen aanleggen veel duurder wordt dan begroot.
Zie Utrecht bv.

Wiebe Goossen|23.02.21|16:44

Mijns inziens is het slechts aan koudwatervrees te wijten dat zelfs niet eens wordt onderzocht of een tramNET geen oplossing zou kunnen zijn voor stad en misschien zelfs ommelanden. Men zou eens moeten gaan kijken bij de diverse “kleinere” plaatsen in bijvoorbeeld Frankrijk, waar toch ook diverse ‘wereldsteden’ bezig zijn een behoorlijk tramnet op te bouwen….

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.