CAF-tram GVB Amstelveenlijn

GVB start met verdere uitrol nieuwe CAF-trams in dienstregeling

De nieuwe CAF-trams van stadsvervoerder GVB zullen niet meer enkel op de Amstelveenlijn rijden. Vanaf dinsdag wordt de 15G-tram ook opgenomen in de dienstregeling van lijn 5 tussen Amsterdam en Amstelveen Stadshart. Dat gebeurt in de kenmerkende blauw-witte kleurstelling en daarmee is sprake van een primeur. Op de Amstelveenlijn rijden de trams namelijk in de R-netkleuren.

Het GVB heeft in totaal 72 nieuwe 15G-trams besteld bij de Spaanse fabrikant CAF, ter vervanging van de oudere 11G- en 12G-trams. Deze worden na meer dan twintig jaar stapsgewijs buitendienst gesteld. Inmiddels zijn er al 43 nieuwe trams geleverd, waarvan achttien in blauw-witte kleuren. Dat is ruimschoots voldoende om op lijn 5 in één keer met volledig nieuwe voertuigen te gaan rijden, maar er is bewust voor gekozen dat niet te doen.

Kinderziektes

“We beginnen met één voertuig om zo alle bestuurders op lijn 5 goed en gedegen de mogelijkheid te geven gewend te raken aan de nieuwe voertuigen”, aldus Iris Bruinsma, unitmanager vervoer bij het GVB. De bestuurders konden afgelopen periode kennismaken met de nieuwe trams, zowel in een simulator als de voertuigen zelf. “Maar het is anders om er de hele dag in dienstregeling mee te rijden en om te gaan met mogelijke kinderziektes.”

Omdat de 15G-trams al ruim drie maanden rijden op de Amstelveenlijn, is er al veel geleerd over het nieuwe voertuig. Desondanks wordt rekening gehouden met mogelijke nieuwe kinderziektes op lijn 5, zoals niet synchroon lopende reisinformatie op de schermen in de tram. “Het is een nieuw tram met nieuwe software op een lijn waarop het voertuig voor het eerst volledig gaat rijden. Alles is eigenlijk nieuw, behalve de lijn zelf natuurlijk.”

Waarborgen robuuste dienstregeling

Als de introductie van de eerste nieuwe CAF-tram op lijn 5 naar behoren verloopt, wordt een week later een tweede ingezet. Dit gaat net zo lang door tot alle elf oude trams zijn vervangen. Deze stapsgewijze aanpak zorgt er volgens de vervoerder voor dat het beste een goede en solide dienstregeling kan worden gewaarborgd met de nieuwe voertuigen. Het GVB kan nog niet zeggen welke lijn als volgende aan de beurt is.

Op de Amstelveenlijn deden zich in de beginfase verschillende kinderziektes voor en was er tijd nodig om gewend te raken aan de nieuwe trams, met vertraging en soms ook rituitval tot gevolg. Hoewel er inmiddels sprake is van een positieve trend, kan in combinatie met de nog kwetsbare infrastructuur op deze lijn nog geen robuuste dienstregeling worden gereden. De Vervoerregio Amsterdam verleende het GVB daarom een half jaar ontheffing voor de concessie-eisen op het gebied van rituitval en punctualiteit.

Lees ook:

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.