Hasselt-Station (bron: De Lijn)

‘Tramdossier Hasselt-Maastricht steeds lastiger hanteerbaar’

Foto De Lijn

Het gesteggel over de tramverbinding tussen Hasselt en Maastricht blijft aanhouden. Er is nu onenigheid over een alternatieve route en verlegd eindpunt die de Vlaamse regering voor ogen heeft. Als deze plannen worden doorgezet, willen de gemeente Maastricht en provincie Limburg de 6 miljoen euro terug die zij vijf jaar geleden als compensatie betaalden omdat de tram niet tot het station in Maastricht zal rijden.

Verder lezen?

Abonneer nu!

Maak gebruik van de exclusieve aanbieding.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Dylan Metselaar

6 reacties op “‘Tramdossier Hasselt-Maastricht steeds lastiger hanteerbaar’”

asierts|29.04.21|11:41

Ik denk dat we zolangzamerhand nog maar 1 glasheldere conclusie kunnen trekken, en dat is dat de politiek/overheid ten principale ongeschikt is als ontwikkelaar van spoorprojecten. Je zag dat al meteen bij Betuweroute en HSL Zuid, en bij de lightrailprojecten is het ook weer 1 groot continue-herhalend drama.

Het heeft alles te maken met het niet kunnen en niet willen snappen van exploitatie & klantgerichtheid. Dat zit gewoon niet in het denken van overheid, politiek en ambtenarij.

asierts|29.04.21|11:52

Bij de HSL-Oost, Zuiderlelylijn, Nedersachsenlijn, Zwolle-Muenster, lighrail Leiden-Dordrecht, heropening Hamont-Weert, Central Innovation Districht The Hague, Maaslijn: steeds weer dezelfde budget-exploderende bende.

Men slaat steevast door richting peperdure infra, men weet op geen enkele manier de kosten/baten EN de klantgerichtheid in het oog te houden, men weet iedereen tegen zich te krijgen, en als het project toch nog doorgaat, dan gaat tijdens realisatie en proefbedrijf alles fout.

asierts|29.04.21|12:00

Oh, en dan vergeet ik nog de aller-aller-aller-ergste I&W-sturingsmisser van allemaal:
de 2,5 miljard van ERTMS. Zegge ’twee en een half miljard euro’. Door het putje.
Je moet het maar durven.

Roel Bartlema|04.05.21|11:34

Na meer dan tien jaar gesteggel rest maar één conclusie: zo snel mogelijk een punt zetten achter dit hoofdpijndossier. De Vlaamse en Nederlandse partners willen van dit project af en zitten op elkaar te wachten wie als eerste de knoop doorhakt – en dus opdraait voor de al gemaakte kosten. Jammer dat destijds niet gekozen is voor de meest voor de hand liggende oplossing: reactivering/heraanleg/elektrificatie van de oude spoorlijn Maastricht – Hasselt.

kees boer|04.05.21|23:34

Dit is echt moedeloos van te worden; toen in de 80 er jaren was er project de Vlaamse lijn,een verbinding Antwerpen – AAchen ;jammer dat die niet doorgezet is

Leo Maathuis|06.05.21|17:35

Is er behoefte aan meer en sneller OV tussen M en H (momenteel 1500 busreizigers per dag)? Zorg dan voor vrije banen (busbanen of rails) en verbindt de OV-knooppunten. Zonder de stations zullen de opgeklopte reizigersaantallen NOOIT gerealiseerd worden.
Dat dit een waardeloos OV-project is geworden is Maastricht te verwijten. Het college wilde per sé over de zwakke Wilhelminabrug.
De beste optie: een trein van station tot station blijft genegeerd, terwijl de meeste infrastructuur er al is.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Tramdossier Hasselt-Maastricht steeds lastiger hanteerbaar’ | OVPro.nl
Hasselt-Station (bron: De Lijn)

‘Tramdossier Hasselt-Maastricht steeds lastiger hanteerbaar’

Foto De Lijn

Het gesteggel over de tramverbinding tussen Hasselt en Maastricht blijft aanhouden. Er is nu onenigheid over een alternatieve route en verlegd eindpunt die de Vlaamse regering voor ogen heeft. Als deze plannen worden doorgezet, willen de gemeente Maastricht en provincie Limburg de 6 miljoen euro terug die zij vijf jaar geleden als compensatie betaalden omdat de tram niet tot het station in Maastricht zal rijden.

Verder lezen?

Abonneer nu!

Maak gebruik van de exclusieve aanbieding.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Dylan Metselaar

6 reacties op “‘Tramdossier Hasselt-Maastricht steeds lastiger hanteerbaar’”

asierts|29.04.21|11:41

Ik denk dat we zolangzamerhand nog maar 1 glasheldere conclusie kunnen trekken, en dat is dat de politiek/overheid ten principale ongeschikt is als ontwikkelaar van spoorprojecten. Je zag dat al meteen bij Betuweroute en HSL Zuid, en bij de lightrailprojecten is het ook weer 1 groot continue-herhalend drama.

Het heeft alles te maken met het niet kunnen en niet willen snappen van exploitatie & klantgerichtheid. Dat zit gewoon niet in het denken van overheid, politiek en ambtenarij.

asierts|29.04.21|11:52

Bij de HSL-Oost, Zuiderlelylijn, Nedersachsenlijn, Zwolle-Muenster, lighrail Leiden-Dordrecht, heropening Hamont-Weert, Central Innovation Districht The Hague, Maaslijn: steeds weer dezelfde budget-exploderende bende.

Men slaat steevast door richting peperdure infra, men weet op geen enkele manier de kosten/baten EN de klantgerichtheid in het oog te houden, men weet iedereen tegen zich te krijgen, en als het project toch nog doorgaat, dan gaat tijdens realisatie en proefbedrijf alles fout.

asierts|29.04.21|12:00

Oh, en dan vergeet ik nog de aller-aller-aller-ergste I&W-sturingsmisser van allemaal:
de 2,5 miljard van ERTMS. Zegge ’twee en een half miljard euro’. Door het putje.
Je moet het maar durven.

Roel Bartlema|04.05.21|11:34

Na meer dan tien jaar gesteggel rest maar één conclusie: zo snel mogelijk een punt zetten achter dit hoofdpijndossier. De Vlaamse en Nederlandse partners willen van dit project af en zitten op elkaar te wachten wie als eerste de knoop doorhakt – en dus opdraait voor de al gemaakte kosten. Jammer dat destijds niet gekozen is voor de meest voor de hand liggende oplossing: reactivering/heraanleg/elektrificatie van de oude spoorlijn Maastricht – Hasselt.

kees boer|04.05.21|23:34

Dit is echt moedeloos van te worden; toen in de 80 er jaren was er project de Vlaamse lijn,een verbinding Antwerpen – AAchen ;jammer dat die niet doorgezet is

Leo Maathuis|06.05.21|17:35

Is er behoefte aan meer en sneller OV tussen M en H (momenteel 1500 busreizigers per dag)? Zorg dan voor vrije banen (busbanen of rails) en verbindt de OV-knooppunten. Zonder de stations zullen de opgeklopte reizigersaantallen NOOIT gerealiseerd worden.
Dat dit een waardeloos OV-project is geworden is Maastricht te verwijten. Het college wilde per sé over de zwakke Wilhelminabrug.
De beste optie: een trein van station tot station blijft genegeerd, terwijl de meeste infrastructuur er al is.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.