Trambus De Lijn (foto: De Lijn)

België zet in op trambus tussen Hasselt en Maastricht

De tramverbinding tussen Hasselt en Maastricht had bijna tien jaar geleden al een feit moeten zijn, maar met de dag wordt de kans kleiner dat die er ook echt komt. Als het aan Vlaanderen ligt, gaan de plannen voor rails de prullenbak in en komt er een verbinding per trambus.

Vlaams minister van mobiliteit Lydia Peeters zei deze week tegen Belgische media dat ze Nederland ervan wil overtuigen om in te zetten op een trambus. Eind dit jaar moet duidelijk worden of dit een geschikt alternatief is. Op dit moment wordt in Vlaanderen in een nieuwe studie een maatschappelijke kosten-batenanalyse uitgevoerd. Afgelopen maandag zaten de betrokken partijen uit Nederland en België weer met elkaar om de tafel.

Lagere kosten

Een elektrische trambus is in de ogen van Peeters een goed alternatief om zonder rails hoogwaardig openbaar vervoer aan te bieden tussen Hasselt en Maastricht. Hiermee wordt de flexibiliteit van een bus gecombineerd met het comfort en de capaciteit van een tram, zonder de hoge kosten voor de aanleg van rails. Eerder dit jaar bleek dat de kosten 58 miljoen euro hoger uit dreigen te vallen door een gebrek aan kandidaten voor de bouw van de trams en infrastructuur.

De verbinding tussen Hasselt en Maastricht maakt deel uit van het Spartacusplan van De Lijn, dat het Belgische Limburg beter moet ontsluiten. Voor twee andere lijnen binnen dit plan (Hasselt-Genk-Maasmechelen en Hasselt-Pelt) is dit jaar al besloten rails in te ruilen voor een trambusverbinding. De aanbestedingsprocedure voor trams en infrastructuur voor het traject Hasselt-Maastricht loopt nog gewoon door.

Langslepend dossier

Afgelopen zomer is ook het tracé definitief vastgesteld. De tracéwijziging die dit met zich meebracht in Hasselt, voegde een nieuw hoofdstuk toe aan het langslepende dossier. Volgens de provincie Limburg en gemeente Maastricht is de aanpassing zodanig dat er sprake is van een scopewijziging. Om die reden is gevraagd om een terugbetaling van de compensatie van 6 miljoen euro waartoe Nederland vijf jaar geleden werd verplicht, omdat de tram niet tot het station in Maastricht zal rijden.

De eerste plannen voor een sneltram tussen Hasselt en Maastricht dateren inmiddels van 2004. Het grootste deel van het traject (27 van de 30 kilometer) loopt door Vlaanderen. De reistijd van 70 minuten per bus zou met een tram afnemen tot een half uur. In 2008 werden de handtekeningen gezet voor de verbinding, die dus eigenlijk al in 2011 gerealiseerd had moeten zijn.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

3 reacties op “België zet in op trambus tussen Hasselt en Maastricht”

Pat Rick|20.10.21|15:42

OpenVLD wil het Spartacusplan verder uitkleden, nadat dit plan moest zorgen voor een minst acceptabel niveau van OV in Limburg. Het wordt meer gelinkt aan de politieke partij spa en Steve Stevaert (gratis busvervoer Hasselt), maar voor de VLD is OV vooral prijzig. Daarom wordt de piste van sneltram verlaten voor trambus terwijl deze bus vooral theoretisch de voordelen biedt van railverbinding. Trouwens, veel rails, zo niet de meeste rails ligt er nog steeds, en hoeft slechts vernieuwd te worden

asierts|21.10.21|07:32

@ Pat Rick: het is heel simpel. De mobilist kiest véél eerder voor trein, metro en lightrail.
Bestuurders en ambtenaren in NL en B kijken niet naar wat de burger wenst, maar zien plaatjes van voertuigen en spreadsheets met kosten. Marktwerking? Klant centraal? Welnee, 100% ambtenarenwerking.

Laurent koch|21.10.21|18:23

Er jaren een snelbus verbinding geweest, zat ook nooit iemand in. Laurent Koch.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

België zet in op trambus tussen Hasselt en Maastricht | OVPro.nl
Trambus De Lijn (foto: De Lijn)

België zet in op trambus tussen Hasselt en Maastricht

De tramverbinding tussen Hasselt en Maastricht had bijna tien jaar geleden al een feit moeten zijn, maar met de dag wordt de kans kleiner dat die er ook echt komt. Als het aan Vlaanderen ligt, gaan de plannen voor rails de prullenbak in en komt er een verbinding per trambus.

Vlaams minister van mobiliteit Lydia Peeters zei deze week tegen Belgische media dat ze Nederland ervan wil overtuigen om in te zetten op een trambus. Eind dit jaar moet duidelijk worden of dit een geschikt alternatief is. Op dit moment wordt in Vlaanderen in een nieuwe studie een maatschappelijke kosten-batenanalyse uitgevoerd. Afgelopen maandag zaten de betrokken partijen uit Nederland en België weer met elkaar om de tafel.

Lagere kosten

Een elektrische trambus is in de ogen van Peeters een goed alternatief om zonder rails hoogwaardig openbaar vervoer aan te bieden tussen Hasselt en Maastricht. Hiermee wordt de flexibiliteit van een bus gecombineerd met het comfort en de capaciteit van een tram, zonder de hoge kosten voor de aanleg van rails. Eerder dit jaar bleek dat de kosten 58 miljoen euro hoger uit dreigen te vallen door een gebrek aan kandidaten voor de bouw van de trams en infrastructuur.

De verbinding tussen Hasselt en Maastricht maakt deel uit van het Spartacusplan van De Lijn, dat het Belgische Limburg beter moet ontsluiten. Voor twee andere lijnen binnen dit plan (Hasselt-Genk-Maasmechelen en Hasselt-Pelt) is dit jaar al besloten rails in te ruilen voor een trambusverbinding. De aanbestedingsprocedure voor trams en infrastructuur voor het traject Hasselt-Maastricht loopt nog gewoon door.

Langslepend dossier

Afgelopen zomer is ook het tracé definitief vastgesteld. De tracéwijziging die dit met zich meebracht in Hasselt, voegde een nieuw hoofdstuk toe aan het langslepende dossier. Volgens de provincie Limburg en gemeente Maastricht is de aanpassing zodanig dat er sprake is van een scopewijziging. Om die reden is gevraagd om een terugbetaling van de compensatie van 6 miljoen euro waartoe Nederland vijf jaar geleden werd verplicht, omdat de tram niet tot het station in Maastricht zal rijden.

De eerste plannen voor een sneltram tussen Hasselt en Maastricht dateren inmiddels van 2004. Het grootste deel van het traject (27 van de 30 kilometer) loopt door Vlaanderen. De reistijd van 70 minuten per bus zou met een tram afnemen tot een half uur. In 2008 werden de handtekeningen gezet voor de verbinding, die dus eigenlijk al in 2011 gerealiseerd had moeten zijn.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

3 reacties op “België zet in op trambus tussen Hasselt en Maastricht”

Pat Rick|20.10.21|15:42

OpenVLD wil het Spartacusplan verder uitkleden, nadat dit plan moest zorgen voor een minst acceptabel niveau van OV in Limburg. Het wordt meer gelinkt aan de politieke partij spa en Steve Stevaert (gratis busvervoer Hasselt), maar voor de VLD is OV vooral prijzig. Daarom wordt de piste van sneltram verlaten voor trambus terwijl deze bus vooral theoretisch de voordelen biedt van railverbinding. Trouwens, veel rails, zo niet de meeste rails ligt er nog steeds, en hoeft slechts vernieuwd te worden

asierts|21.10.21|07:32

@ Pat Rick: het is heel simpel. De mobilist kiest véél eerder voor trein, metro en lightrail.
Bestuurders en ambtenaren in NL en B kijken niet naar wat de burger wenst, maar zien plaatjes van voertuigen en spreadsheets met kosten. Marktwerking? Klant centraal? Welnee, 100% ambtenarenwerking.

Laurent koch|21.10.21|18:23

Er jaren een snelbus verbinding geweest, zat ook nooit iemand in. Laurent Koch.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.