Hasselt-Station (bron: De Lijn)

Maastricht gaat eerst tramdossier afronden, daarna denken over alternatieve verbinding

De gemeente Maastricht gaat met de Vlaamse ministerraad praten over de kosten die gemaakt zijn voor een tramverbinding tussen Maastricht en Hasselt. Aan Nederlandse zijde werd voor de tram 23 miljoen euro geïnvesteerd op grond van een contract uit 2008, waarbij de aanleg van de 30 kilometer lange tramlijn tussen Maastricht en Hasselt werd overeengekomen. Maandag trokken de Vlamingen eenzijdig de stekker uit het project. Ze willen over alternatieven gaan denken.

Voor daarover kan worden gesproken gaat Maastricht eerst praten over de 23 miljoen, zei een teleurgestelde wethouder Gert-Jan Krabbendam (GroenLinks) dinsdag. Krabbendam wil niet  spreken over een schadeclaim. “We moeten op een nette manier met elkaar omgaan”, aldus de wethouder. “In 2008 hebben we een contract getekend voor de aanleg van de tramlijn. Op basis daarvan hebben we tijd en geld in de realisatie daarvan gestoken. We gaan ervan uit dat de Vlaamse ministerraad zich hiervan bewust was. Wat ons betreft is dit het onderwerp van gesprek, voor we over alternatieven gaan praten.”

Verbetering grensoverschrijdend vervoer

In een brief aan de gemeenteraad zegt burgemeester Annemarie Penn-te Strake het besluit van Vlaanderen te betreuren. “De realisatie van de tram zou een enorme verbetering van het grensoverschrijdend openbaar vervoer hebben betekend. Ook voor onze ambities op het vlak van duurzaamheid en verbetering van de leefomgeving was de tram erg belangrijk.” Net als Krabbendam benadrukt zij dat afwikkelen van het tramdossier de eerste prioriteit heeft.

De tram zou de 33 kilometer lange afstand tussen beide Limburgse hoofdsteden (waarvan het grootste deel op Vlaams grondgebied) in 40 minuten tijd moeten overbruggen. De begin- en eindhalte (en beginhalte) van de tram in Maastricht was gepland bij Mosae Forum. In de allereerste plannen was het idee om de tram te laten doorlopen tot het station in Maastricht, maar de belasting voor de Wilhelminabrug in die stad bleek te hoog.

Trambus

Maandag bleek Vlaanderen te stoppen, na het afgelopen jaar al getreuzeld te hebben met de besluitvorming. En dat terwijl de plannen voor de tram oorspronkelijk van Vlaanderen afkomstig zijn. De afgelopen achttien jaar heeft de tram de twee landen al 75 miljoen euro gekost, zonder ooit gereden te hebben. Van Nederlandse kant is 23 miljoen geïnvesteerd door Rijk, provincie Limburg en de gemeente  Maastricht.

Half juni is er nieuw overleg tussen beide partijen. Nu de tram op dood spoor is terechtgekomen, komen de Vlamingen met een nieuw plan: de trambus. Daarover bleek de Vlaamse ministerraad inmiddels een rapport opgesteld te hebben. Krabbendam zegt dat rapport niet te kennen. Bovendien gaat de realisatie van alternatieven ook vele jaren duren, vreest Krabbendam.

‘Historische vergissing’

De Limburgse afdeling van reizigersorganisatie Rover spreekt van een “historische vergissing” om te stoppen met de sneltramverbinding. “De tramlijn zou jaarlijks een kleine zeven miljoen reizigers vervoeren. Volgens prognoses zouden dagelijks gemiddeld zo’n 18.000 mensen van de tram gebruik maken. Dit zou bijdragen aan de groei van economie, cultuur, kennisuitwisseling, toerisme en recreatie maar hier blijft nu niets van over”, aldus voorzitter Kees Braam van Rover-Limburg.

ANP / YT

Lees ook

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie OVPro

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.