geluidsoverlast

Utrechtse tram ‘piept’ soms nog steeds, ondanks plaatsing wieldempers

Tram U-OV richting Nieuwegein. Foto: Wikipedia/ Pascal Munniks.

Sinds deze week rijden alle Utrechtse trams met wieldempers. Het plaatsen van wieldempers bleek nodig omdat de trams in en rondom Utrecht veel geluidsoverlast veroorzaakten vanwege piepende geluiden. Toch blijkt het snerpende geluid vooralsnog niet overal gedempt in Utrecht.

Stefan Epema, door de provincie Utrecht aangesteld als projectleider Booggeluid, erkent tegenover RTV Utrecht dat het effect op sommige locaties in en rondom Utrecht het effect nog “niet voldoende” is. Volgens Epema is het geluid door de plaatsing van de dempers nu wel “grotendeels weggenomen”.

Volgens buurtbewoners maakt de tram “af en toe wel minder geluid”, maar is het probleem met de snerpende geluiden nog zeker niet opgelost. De tram richting IJsselstein zou bijvoorbeeld veel vaker ‘piepen’ dan wanneer de tram naar Utrecht rijdt. De weersomstandigheden en de rijstijl van tramchauffeurs zou er ook mee te maken kunnen hebben dat de trams soms nog steeds ongewenste geluiden maken.

Smering

De provincie Utrecht zei eerder dit jaar tegenover zusterpublicatie SpoorPro dat het niet meehielp dat de tramlijn tussen Nieuwegein en Utrecht er maandenlang heeft uit gelegen vanwege werkzaamheden aan het traject. Om die reden kon er destijds geen smering van het spoor plaatsvinden. “Deze moest opnieuw worden opgebouwd bij de herstart van de dienstregeling in de zomer. De werking van de baansmeerinstallaties is ook nog niet zoals het zou moeten zijn”, zei de provincie destijds.

Geslepen rails

De problemen die nu worden ondervonden zijn bekend bij de provincie, die tegenover de Utrechtse omroep zegt het “heel serieus” te nemen. Begin volgend jaar wordt bijvoorbeeld de rails geslepen. De provincie hoopt dat de geluidssituatie binnenkort vergelijkbaar is met de oude situatie. “Dus die van voor de komst van de nieuwe lage vloertrams”. De nieuwe geluidssituatie moet, volgens wens van de provincie, uiteindelijk vergelijkbaar zijn met de stillere trams op andere plekken in Nederland en Europa.

Dit bericht verscheen eerder op zusterpublicatie SpoorPro

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl en deelt regelmatig interessant nieuws met OVPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.