Minister eist snelle treinverbinding tussen Den Haag en Brussel

fyra

De exploitanten van de hogesnelheidslijn tussen Amsterdam en Parijs willen voorlopig niet rijden tussen Den Haag, Breda en Brussel. NS dochtermaatschappij HSA en NMBS willen af van eerder gemaakte afspraken met het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Minister Schultz van Haegen is het daar niet mee eens en zegt dat de bedrijven met een nieuw voorstel moeten komen.

De minister reageert in een brief naar de Tweede Kamer op een concept overeenkomst die HSA, de dochtermaatschappij van de NS, en NMBS ter goedkeuring hebben ingediend op 20 juni 2012. Dit voorstel van de vervoersbedrijven had in 2002 al op tafel moeten liggen.

Internationale HSL-verbinding

Het blijkt dat de Fyra tussen Den Haag, Breda en Brussel niet is opgenomen in het voorstel. Dit was in 2001 wel met het ministerie afgesproken. Daarnaast willen HSA en NMBS tussen Amsterdam, Brussel en Parijs maar tien Thalys-treinen per dag laten rijden in plaats van de afgesproken zestien.

HSA en NMBS stellen dat ze pas met het vervoer willen starten als de overheid een bankgarantie en een aantal andere zaken regelt. Minister Schultz zegt hier niet aan te willen meewerken zolang het vervoer niet is geregeld. “Ik zie dat als onderdeel van mijn toezegging om mij tot het uiterste in te zetten om een directe internationale HSL-verbinding voor de steden Den Haag en Breda af te spreken”, schrijft ze in haar brief.

Aanpassen overeenkomst

Totdat HSA en NMBS een voorstel hebben dat is goedgekeurd door het ministerie, mogen zij geen Fyra laten rijden tussen Amsterdam en Brussel. De Fyra zou op dat traject in december 2012 de Beneluxtrein gaan vervangen. 

De minister verwacht dat HSA en NMBS de conceptovereenkomst aanpassen.

Marieke van Gompel

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.