NS: alle treinen behandelen met anti-icing

winter, spoor, sneeuw

De NS wil volgend jaar alle treinen behandelen met anti-icing materiaal om vertragingen door winterweer te voorkomen. Door dit middel tegen de onderkant van de voertuigen te spuiten, kunnen sneeuw en ijs minder goed hechten. Deze winter wordt 70 procent van de NS-treinen met anti-icing behandeld. Dat schrijft staatssecretaris Wilma Mansveld in een brief aan de Tweede Kamer.

Het spoorbedrijf onderzoekt op dit moment met de leverancier van de nieuwe sprinters of ook die treinstellen met het materiaal kunnen worden behandeld. Het gaat om de Sprinter Lighttrain (SLT). Het is niet zeker of deze treinen die in 2005 zijn aangeschaft bestand zijn tegen behandeling met anti-icing.

De garantie op de voertuigen loopt nog vier tot vijf jaar en de NS wil met de leverancier afspreken om de treinen binnen de garantieperiode met het middel te behandelen. Daarvoor gaan ze samen testen uitvoeren en kijken of het aanbrengen van het spul geen veiligheidsrisico’s met zich meebrengt.

Proef

Sneeuw kan onder de treinwagons tot brokken sneeuw en ijs worden gevormd. Wanneer een trein gaat rijden of over een wissel rijdt, kunnen deze brokken ijs losbreken en op het spoor of in wissels terechtkomen. Dit kan problemen met de wissels veroorzaken of de onderzijde van de trein beschadigen.

Vorig jaar is er vanwege aanhoudende problemen om het spoor door winterweer een pilot met anti-icing gestart. Vanwege het succes is besloten om dit verder uit te rollen.

Nieuwe treinen

In de specificaties voor het aanschaffen van nieuwe treinen is opgenomen dat het materiaal bestand moet zijn tegen de behandeling met anti-icing.

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.