CDA: onderzoek naar problemen spoor in Brabant

winter, spoor, sneeuw

Het treinverkeer is woensdagochtend vooral in Brabant moeizaam verlopen door het winterse weer. In veel plaatsen waren er wissel- en seinstoringen. CDA-Kamerlid Sander de Rouwe vindt dat er onderzocht moet worden hoe het komt dat er vooral in Brabant problemen waren op het spoor.

Tussen Tilburg en Boxtel en Tilburg en Breda reden woensdagochtend geen treinen vanwege wisselstoringen. In Den Bosch strandden veel reizigers vanwege een kapotte trein.

Sneeuw

De Rouwe: “Ik heb het idee dat het de afgelopen dagen minder in het honderd liep dan vergeleken met andere dagen dat er veel sneeuw viel in Nederland. Wel vind ik het opvallend dat er vandaag in Brabant grote problemen waren. Het lijkt me goed om te onderzoeken hoe dat kan.”

Het Kamerlid geeft aan de analyse van de winterproblemen op het spoor van staatssecretaris Mansveld af te wachten. Naar aanleiding daarvan zal het CDA bepalen of er verdere maatregelen nodig zijn.

Wissels terugbrengen

De wisselstoringen tonen volgens De Rouwe in ieder geval wel aan dat er moet worden doorgegaan met de plannen om het aantal wissels op het Nederlandse spoor terug te brengen. 

“Daarnaast blijkt ook dat er niet bezuinigd moet worden op dmaatregelen die winterproblematiek op het spoor kunnen voorkomen”, stelt het Kamerlid.

Het is dit jaar voor het eerst dat er in een vroeg stadium met een aangepaste dienstregeling wordt gereden. Ook deze nieuwe manier van werken zal in de analyse van de staatssecretaris worden meegenomen. 

De NS rijdt net als woensdag de gehele dag met een aangepaste dienstregeling en heeft extra personeel ingezet.

Aangepaste dienstregeling

Bij een aangepaste dienstregeling rijdt NS op routes waar normaal kwartierdiensten worden gereden, halfuurdiensten. 

ProRail zette woensdag opnieuw extra sneeuw- en storingsploegen in. Ook wordt er met hulplocomotieven gereden om eventuele problemen op te lossen.

Lees ook: Permanente oplossing nodig voor winterproblemen spoor

Onderwerpen: , ,

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.