sprinter, SLT, NS, station, Breda,

NS vraagt leveranciers om offertes voor nieuwe sprinters

De NS heeft vrijdag leveranciers verzocht om offertes in te dienen voor de nieuwe sprinters. Deze sprinters komen in 2018 in dienst en gaan de oude, eerste generatie SMG-sprinters vervangen. 

Tijdens de zogeheten ’request for proposal’ kunnen leveranciers hun offertes in dienen aan de hand van de specificaties van NS.

In het najaar worden de ingediende offertes beoordeeld. Hierna passen leveranciers hun offertes aan en dienen hun laatste versie in.

Rolstoel toegankelijk

De nieuwe sprinter zal gericht zijn op comfortabel en duurzaam vervoer van reizigers over relatief korte trajecten met een flink aantal stops (gemiddeld 15 minuten reistijd). 

Net als de huidige sprinter (SLT) zal de nieuwe trein transparant zijn, zodat reizigers makkelijk kunnen zien waar een zitplaats vrij is.

De nieuwe sprinter heeft brede deuren en een gelijkvoerse instap. In de nieuwe sprinter komt standaard weer een toilet. 

De trein wordt beter toegankelijk voor rolstoelen dankzij een verbeterde uitschuiftrede. Verder wordt de trein voorzien van het nieuwe treinbeveiligingssysteem ERTMS.

Bewezen technologie

Wim Fabries, directeur Vervoer van NS Reizigers: “De nieuwe sprinters zullen uitgerust zijn met bewezen technologie en de huidige standaarden in de industrie voor het bouwen van treinen. De nieuwe trein bouwt daarbij voort op de ervaringen die zijn opgedaan met de eerste (SGM, red.) en tweede (SLT, red.) generatie sprinters die zich inmiddels volop hebben bewezen.”

Naast de vervanging van de SGM is NS ook bezig met de ombouw van de DDAR-treinen tot de nieuwe intercity’s.

Onderwerpen: ,

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van OVPro en hoofdredacteur van de online vakbladen van ProMedia Group.

1 reactie op “NS vraagt leveranciers om offertes voor nieuwe sprinters”

Tram Plus|07.05.13|13:58

Als NS verstandig is wordt er materieel aangeschaft met normaal trek- en stootwerk zoals de Zwitserse NPZ:

Goederenvervoer per spoor gaat een steeds grotere rol spelen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/SBB_RBDe_560

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.