Veolia-directeur Manu Lageirse

Veolia opnieuw geïnteresseerd in exploitatie HSL

Veolia Transport Nederland heeft interesse op opnieuw mee te dingen naar de concessie voor de hogesnelheidslijn. Dat zegt directeur Manu Lageirse. Veolia eindigde in 2002 bij de aanbesteding van de hogesnelheidslijn op de tweede plek.

Lageirse: “Wij hopen opnieuw aan tafel te geraken. Wij zijn toen op de reservebank beland. We hebben in november 2011 nog een brief aan minister Schultz van Haegen gestuurd om aan tafel te gaan, omdat NS niet aan het contract kon voldoen. Daar heeft het ministerie vriendelijk maar negatief op gereageerd.”

Aanbesteding

De NS maakte maandag bekend niet door te willen gaan met de Fyra, omdat de trein te onbetrouwbaar zou zijn. De NS zelf wil de hogesnelheidslijn blijven exploiteren, maar intrekking van de concessie van de NS behoort volgens staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur ook tot de mogelijkheden.

Andere vervoersbedrijven gaan nog niet in op de mogelijkheden van een nieuwe aanbesteding. Woordvoerder Hendri Beltman: “Voor Connexxion is dit vooralsnog niet opportuun.” Vervoerder Arriva, die destijds samen met moedermaatschappij Deutsche Bahn op de aanbesteding had ingeschreven, wil niet reageren.

Exploitatie

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu dient volgens Lageirse eerst meer duidelijk te geven over de toekomstige invulling van de exploitatie. “Ze kunnen de concessie opnieuw aanbesteden. Daarnaast is het ook mogelijk om het spoor vrij te geven voor meerdere vervoerders zoals Thalys en Eurostar. Dan wordt die hogesnelheidslijn voor ons een stuk minder interessant.”

Veolia wilde destijds de exploitatie van de hogesnelheidslijnen gaan uitvoeren met treinen van Alstom of Siemens die snelheden van 300 kilometer per uur rijden. Volgens Lageirse was het met deze gevestigde fabrikanten gelukt om de treinen binnen vier jaar te laten rijden. “Deze treinen hebben proven technologie en hadden daarom al vanaf 2007 kunnen worden ingezet.”

Onderzoek

Door de jaren heen zijn er volgens Lageirse nog wat zaken veranderd aan de concessie. “Zo was het oorspronkelijk ook de bedoeling dat de vervoerder die de concessie won met de treinen zou doorrijden naar Parijs.” 

Veolia wil daarom eerst onderzoeken of de concessie voor de hogesnelheidslijn nog even interessant is.

“We hebben de laatste jaren geen onderzoek kunnen doen, omdat we niet bij het proces betrokken werden. We hopen nu opnieuw een kans hierop te krijgen. Daarnaast willen we graag onze oplossing toelichten die we in 2002 hadden en kijken of we toegevoegde waarde kunnen bieden in het vinden van een oplossing op korte en lage termijn”, aldus de directeur.

Aanbesteding

Naast HSA (NS en KLM) hadden ook vervoersbedrijven Arriva, Veolia, SJ International, CGEA-Connex en het Engelse Stagecoach zich ook ingeschreven op de aanbesteding. HSA won de aanbesteding en tekende het contract waarin werd vastgelegd dat jaarlijks zo’n 150 miljoen euro betaald zou worden voor de exploitatie van de HSL-Zuid. Veolia eindigde op de tweede plek met  een aanzienlijk lager bod.

Marieke van Gompel

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van OVPro en hoofdredacteur van de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.