Abellio, trein

Stoptrein tussen Arnhem en Düsseldorf rijdt vanaf zomer 2017

Tussen Arnhem, Emmerich en Düsseldorf rijden vanaf de zomer 2017 rechtstreekse stoptreinen. Dat hebben staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu en de Duitse deelstaatminister Groschek van Noordrijn-Westfalen donderdag bekendgemaakt in Emmerich. De treindiensten worden verzorgd door NS-dochter Abellio. “De nieuwe stoptrein maakt de treinreis tussen Arnhem en Emmerich een stuk sneller. Van ruim twee uur nu, naar een half uur straks”, aldus Mansveld.

De nieuwe stoptreinverbinding is een regionaal initiatief van de provincie Gelderland, stadsregio Arnhem-Nijmegen en het Duitse verkeersverbond Verkehr Rhein Ruhr. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu draagt daar eenmalig zes miljoen euro aan bij.

Grensregio’s

De trein zal tussen Arnhem en Düsseldorf onder andere stoppen op de stations Arnhem, Zevenaar, Emmerich, Oberhausen en Duisburg. Naar verwachting zullen dagelijks 2000 tot 2200 mensen met de nieuwe stoptrein grensoverschrijdend reizen. De trein rijdt vanaf de zomer van 2017 één keer per uur. Reizigers hoeven niet te reserveren. De trein vormt een aanvulling op de snelle ICE (Intercity-Express tussen Nederland, Duitsland en Zwitserland) waarvoor een reservering noodzakelijk is. De ICE rijdt eens in de twee uur en stopt alleen op grote stations.

Mansveld noemt het verbinden van grensregio’s een belangrijke prioriteit. “Via het spoor zijn de ruim twee miljoen inwoners van Gelderland straks verbonden met de ruim zeventien miljoen inwoners van Noordrijn-Westfalen.”

Spoortop

Tijdens een vervolg-spoortop tussen Nederland en Duitsland, die begin 2014 moet plaatsvinden, wil de staatssecretaris ook spreken over andere trajecten waar de verbinding nog beter zou kunnen, zoals tussen Eindhoven en Düsseldorf en tussen Heerlen en Aken. Dit versterkt volgens Mansveld onze positie als belangrijke vervoerschakel in Europa.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van OVPro en hoofdredacteur van de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.