Nieuwe aanbesteding hogesnelheidslijn kost 1,4 miljard

Staatssecretaris, Wilma Mansveld

Als het vervoer op de hogesnelheidslijn na de falende Fyra-treinen opnieuw moet worden aanbesteed, dan loopt het ministerie voor Infrastructuur en Milieu 1,4 miljard euro aan inkomsten mis. Daarnaast moeten er nog kosten voor het proces van heraanbesteding worden gemaakt. Dat meldt staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur dinsdag aan de Tweede Kamer. In de Tweede Kamer gingen stemmen op om het exploitatierecht van NS af te pakken, zodat andere vervoerders het werk over kunnen nemen.



Tijdens het aantrekken en gereedmaken van materieel door een nieuwe vervoerder zullen er volgens Mansveld ook geen inkomsten uit een concessievergoeding zijn.

Intrekking concessie

De staatssecretaris meldt dat als de HSL-concessie wordt ingetrokken zonder dat een andere vervoerder het vervoer overneemt, het vervoer al na een jaar stil kan komen liggen.

 De binnenlandse treinen vallen dan weg en het is onzeker of de Thalys tien keer per dag blijft rijden. “Intrekking van de concessie betekent dat voor de Thalys geen eisen meer gelden ten aanzien van het bedieningspatroon en de kwaliteit voor de reiziger in Nederland”, aldus Mansveld.

De Thalys mag bij intrekking van de concessie gewoon blijven rijden, want internationale treindiensten zijn door Europa geliberaliseerd en mogen zonder concessie worden uitgevoerd. De vraag is of dat dan ook gebeurd.

Nieuwe concessiehouder

Intrekking van de concessie is volgens de staatssecretaris alleen zinvol bij het aanstellen van een nieuwe concessiehouder. Dit is volgens haar echter nog niet aan de orde omdat NS en NMBS nog tot oktober de tijd krijgen om hun afspraken alsnog na te komen.

De Fyra-trein van de Italiaanse producent AnsaldoBreda heeft veel technische gebreken. Zowel de NS als de Belgische spoorvervoerder NMBS hebben besloten met het de hogesnelheidstrein te stoppen.

Auteur: Marieke van Gompel

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.