station, Weert

Duizenden handtekeningen voor treinverbinding Weert-België

Diverse reizigersorganisaties uit Nederland en België hebben op vrijdag 19 juli een petitie voor een treinverbinding tussen Weert en het Belgische Hamont aangeboden aan NS en de NMBS. De spoorvervoerders worden hiermee opgeroepen werk te maken van de spoorverbinding. Dat meldt reizigersorganisatie Rover op haar website. Meer dan 3700 mensen zetten hun handtekening voor een treinverbinding tussen het Nederlandse Weert en het Belgische Hamont.

Het station van Hamont ligt op slechts zevenhonderd meter van de Nederlandse grens en zo’n negen kilometer van het station in Weert. Het doortrekken van de lijn kan volgens de reizigersorganisaties eenvoudig omdat er al een niet-gebruikte spoorverbinding ligt. Ook ingenieursbureau Movares toonde in een recentelijk onderzoek aan dat de treinverbinding potentie heeft voor personenvervoer.

Petitie

Eindhovenaar Tom Brouwers startte eind 2012 een petitie voor de treinverbinding Weert-België. Deze petitie werd daarna gesteund door diverse reizigersorganisaties uit Nederland en België.

De petitie is op 19 juli aangeboden aan mevrouw van Balen, regiodirecteur Antwerpen van de NMBS en de heer Alting von Geusau, regiodirecteur Zuid van de NS. Bij het aanbieden waren wethouder Frans van Eersel van Weert, wethouder Frans Strik van Cranendonck, statenlid Anton Kirkels van de provincie Limburg en burgemeester Theo Schuurmans van Hamont-Achel aanwezig. De gemeenten en de provincie Limburg steunen het initiatief.

Infrastructuur

De Nederlandse en Belgische Spoorwegen worden in de petitie opgeroepen werk te maken van de verbinding. In december 2013 wordt de lijn in België vanuit Antwerpen naar Neerpelt, doorgetrokken tot aan Hamont. Daarmee komt de trein weer een stuk dichter bij Nederland.

De infrastructuur om door te rijden naar het Nederlandse Weert is grotendeels aanwezig via spoortraject de IJzeren Rijn, een traject dat niet meer in gebruik is. De gemeente Weert is al jarenlang groot voorstander van een verbinding voor personenvervoer met België.

Treinverbinding

Wethouder Van Eersel: “Je kunt nu op slechts twee plaatsen via het spoor de grens over: in Roosendaal en in Maastricht. Het is een buitenkans om de lijn die er al ligt tussen Weert en België, ook te gaan gebruiken. Er zijn geen torenhoge kosten en langdurige procedures nodig om de lijn te activeren. Alleen de wil en bereidheid van alle betrokken partijen. De verbinding is goed voor de economie, het bedrijfsleven en de bereikbaarheid.”

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van OVPro en hoofdredacteur van de online vakbladen van ProMedia Group.

3 reacties op “Duizenden handtekeningen voor treinverbinding Weert-België”

Paul Lamote|24.07.13|16:03

Een handtekening zetten in gratis, een trein laten rijden niet.

Heimen Stoffels|25.07.13|12:49

Dat lijkt me logisch Paul. Maar als er voldoende mensen meegaan dan weegt dat wel op tegen de kosten natuurlijk.

Paul Lamote|28.07.13|21:11

@Heimen Stoffels
Bij “voldoende mensen” zit het probleem, want de reizigers uit Belgie willen naar Eindhoven en niet naar Weert. Alleen als je een rechtstreekse boog zou aanleggen vanuit de richting Budel richting Maarheeze zou het idee wellicht levensvatbaar zijn. Overstappen in Weert betekent veel te veel tijdverlies en het risico van gemiste aansluitingen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.