Spoor, rails, hitte

NS dunt dienstregeling uit vanwege warme weer

De NS en ProRail nemen de komende dagen extra maatregelen om storingen door het warme weer te voorkomen. Op het Nederlandse spoor zijn er gemiddeld meer defecten doordat de rails bijvoorbeeld kwetsbaar is voor uitzetting. De NS heeft de dienstregeling in de Randstad vrijdagmiddag uitgedund. Volgens de vervoerder is dat gedaan om eventuele storingen sneller op te kunnen lossen.

Enkele sprinters en intercity’s rijden twee keer per uur in plaats van vier keer per uur. Volgens Maatschappij Voor Beter OV is de uitdunning van de dienstregeling onnodig. “Als door de warmte een bovenleiding knapt of de seinen uitvallen, dan kunnen daar helemaal geen treinen rijden. Het preventief maar vast verminderen van het aantal treinen dient dus geen enkel doel”, aldus de reizigersvereniging.

Aanhoudende hitte

Er staan vijf locomotieven klaar om eventuele gestrande treinen zo snel mogelijk weg te slepen. Storingsploegen staan op verschillende plekken stand-by om waar nodig bij te springen.

Bij aanhoudende hitte met meer dan 25 graden controleren inspecteurs van ProRail voortdurend de ligging van het spoor, ook wel hitteschouw genoemd. De inspecteurs hebben de afgelopen dagen al veel risicovolle trajecten geschouwd.

Uitzetten spoorstaven

Het staal van de spoorstaven kan bij extreme temperaturen uitzetten. Vooral spoorbruggen moeten dan extra in te gaten worden gehouden omdat de kans bestaat dat bij uitzetting de brug niet meer goed kan openen of sluiten.

Bij warm weer kan een vonk in een droge berm een bermbrandje veroorzaken, bijvoorbeeld als de trein moet remmen. De bermen worden daarom tijdig gemaaid. Bij werkzaamheden zoals het slijpen van het spoor wordt een brandwacht ingezet.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van OVPro en hoofdredacteur van de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.