Rover: fors meer klachten over volle treinen

volle trein, NS, drukte, reizigers

Het aantal reizigers dat met overvolle treinen te maken heeft gehad is fors toegenomen. Dat blijkt uit cijfers van Rover. De reizigersorganisatie registreerde in september tot nu toe al bijna 700 klachten over volle treinen. Dit is het hoogste aantal sinds maart, toen het spoor nog te maken had met sneeuwval.

Reizigers melden via www.volletreinen.nl onder meer achterblijvers op het perron, mensen die onwel worden en vertragingen door de drukte bij het in- en uitstappen. De klachten komen uit het hele land.

Materieelinzet

Volgens Rover bespaart NS structureel op materieelinzet en zijn reizigers dit zat. De volle treinen zijn volgens de reizigersorganisatie niet altijd te wijten aan krappe materieelinzet. “Het Nederlandse spoor wordt nog altijd vrijwel dagelijks geplaagd door storingen, de bijbehorende vertragingen zorgen al snel voor overvolle treinen”, aldus de reizigersorganisatie.

Volgens Rover is Flevolijn is nog steeds koploper binnen de meldingen. Sinds het verdwijnen van de intercity-stop op Almere Buiten zijn sprinters vaak overvol in zowel richting Amsterdam als Schiphol.

Korte intercity’s

Daarnaast wordt traject Utrecht-Amersfoort (en verder door naar Deventer) vaak genoemd. De vier intercity’s per uur tussen Utrecht en Amersfoort zijn volgens Rover vaak korter dan de zes intercity’s die vorig jaar nog reden op dit traject. Andere veelgenoemde trajecten zijn onder meer Amsterdam-Zaandam-Alkmaar, Amersfoort-Den Haag, Amsterdam-Uitgeest en Roosendaal-Breda.

Rover is over de Flevolijn al enige maanden verwikkeld in een procedure bij de Inspectie voor Leefomgeving en Transport (ILT) en heeft hier recent een hoorzitting over bijgewoond. Daarnaast worden de drukste trajecten doorgegeven aan NS.

Auteur: Marieke van Gompel

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.