Planstudie naar treinverbinding Winterswijk-Apeldoorn

De provincie Gelderland wil een planstudie laten uitvoeren naar de mogelijkheid van een doorgaande treindienst Winterswijk-Apeldoorn. Om dit te realiseren, dienen de treindiensten Winterswijk-Zutphen en Zutphen-Apeldoorn aan elkaar te worden gekoppeld. Daarvoor zijn er aanpassingen nodig in de infrastructuur. De kosten hiervan worden op negen miljoen euro geraamd.

Volgens spoorbeheerder ProRail is het onder meer nodig om het perron in Zutphen uit te breiden en de snelheid tussen Voorst en Apeldoorn te verhogen. Daarnaast moet er een passeerspoor komen bij Voorst-Empe.

Kortere reistijd

Gedeputeerde Conny Bieze: “De koppeling van de treindiensten maakt de spoorverbinding Winterswijk-Apeldoorn sneller en betrouwbaarder. Treinen rijden vaker op tijd, reizigers zijn sneller in Apeldoorn en de reistijd naar de randstad wordt verkort.”

De Maatschappelijke Kosten Baten Analyse (MKBA) laat zien dat de voorgestelde maatregelen bijdragen aan de gewenste kwaliteitsverbetering van reizigers via Apeldoorn naar de randstad. Met de introductie van de nieuwe dienstregeling in 2013 is de aansluiting van de treindienst Zutphen-Apeldoorn op de intercity richting de randstad verloren gegaan. Hierdoor moeten overstappers vijftien minuten langer wachten. Met een doorgaande treindienst Winterswijk-Zutphen wordt de aansluiting op de intercity hersteld.

Betere overstap

Met de koppeling van de treindiensten wordt daarnaast de overstap op station Zutphen verbeterd. Reizigers die in Zutphen moeten overstappen naar Arnhem moeten nu door een tunnel via een smalle voetgangerstrap, waardoor regelmatig filevorming plaatsvindt. In de ochtendspits missen veel reizigers hierdoor de overstap. Met de doorgaande trein Winterswijk-Zutphen kunnen reizigers op hetzelfde perron overstappen naar Arnhem.

Provinciale Staten besluiten in november over de uitvoering en financiering van de planstudie treindienst Winterswijk-Apeldoorn.

Auteur: Marieke van Gompel

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.