Railforum: investeer in railvervoer grote steden

Station, Haarlem, trein, NS

Snellere intercity’s, snellere hogesnelheidstreinen, verbetering van het railvervoer in de grote steden en integratie van de OV-keten moeten Nederland klaar maken voor de toekomst. Die verwachting sprak Railforum donderdag uit bij de presentatie van de ‘Toekomstbeelden reizigersvervoer 2030’. Bestuurslid Maurits Schaafsma van Railforum: “De positie van de stad is afhankelijk van de kracht om zichzelf te ontwikkelen. Steden worden heel afhankelijk van openbaar vervoer.”

Schaafsma: “Nederland zal zich in 2030 opnieuw moeten positioneren tegenover de rest van de wereld. In 2030 worden de regionale verschillen groter. Tegelijkertijd wordt de toegang tot vervoermiddelen kleiner.” Daarom is volgens Railforum nodig nodig om de railnetwerken rond alle grote steden te verbeteren en uit te breiden. Dat kan door de integratie van stoptreinen en metro’s, aangevuld met HOV-lijnen (Hoogwaardig Openbaar Vervoer). Lightrail-projecten kunnen ook de positie van de steden aanzienlijk verbeteren.

Versterking regionale netwerken

Ook moet er worden ingezet op de versterking van regionale railnetten. Daarvoor is onder meer betere afstemming van de rol van de intercity nodig. 

De snelheid van intercity-treinen tussen grote steden moet worden verhoogd.

Het gaat daarbij met name om de railverbindingen Amsterdam – Utrecht – Eindhoven en Den Haag – Rotterdam – Eindhoven (-Duitsland). De reistijd tussen Amsterdam en Eindhoven mag daarbij maximaal 45 minuten bedragen. Om dit te kunnen realiseren, dienen deze intercity-trajecten vrij van overwegen te zijn.

Verhoging reissnelheid

Verder wil Railforum dat de Hanzelijn wordt benut voor de versnelling van de treinen naar Groningen en Enschede – Hannover. Bij alle investeringen in het hoofdrailnet dient de sector en de politiek zich met name te richten op de verhoging van de reissnelheid voor de belangrijkste corridors van intercity’s en hogesnelheidstreinen.

Verder moet er worden ingezet op de versnelling en het verhogen van de punctualiteit van de ICE naar Frankfurt en dienen mainports zoals Schiphol goed aan te sluiten op het internationale netwerk van de hogesnelheidstreinen.

 Ook dient het spoor aan te sluiten op ander OV en ruimtelijke ordening. Er moeten meer P+R Plus-terreinen komen en op ieder station dient over de OV-fiets te beschikken.

Concurrentiekracht

Uit diverse studies blijkt dat het belang van steden voor de economie steeds groter is geworden en dat die steden internationaal met elkaar concurreren. Die concurrentiekracht van steden is van groot belang voor de kracht van de nationale economie. 

De Nederlandse steden staan er grotendeels goed voor maar zijn ook kwetsbaar. “We moeten keuzes maken in ruimtelijke ontwikkeling voor de BV Nederland”, legt Schaafsma uit.

Marieke van Gompel

Auteur: Marieke van Gompel

1 reactie op “Railforum: investeer in railvervoer grote steden”

Paul Lamote|08.11.13|17:44

Er is mijns inziens geen behoefte aan snellere IC’s maar aan beter voorstadsvervoer per trein.