Transferium, bus, Leiden, parkeren

‘Slimme plekken voor transferia alleen zinvol als OV verbetert’

Als we willen nadenken over slimme locaties om de automobilist te laten overstappen op het OV, dienen we er eerst voor te zorgen dat de kwaliteit van het OV fors verbetert. Daarmee reageert Rikus Spithorst van Maatschappij Voor Beter OV op het pleidooi van VVD-Kamerlid Ton Elias voor slimmere plekken voor transferia. Transferia zijn stations buiten de stad met een groot parkeerterrein en een snelle verbinding naar de binnenstad.

Sympathiek, maar helemaal niets nieuws onder de zon, dat pleidooi van VVD-Kamerlid Ton Elias voor slimmere plekken voor transferia. Grof geschat iedere twee jaar wordt die zaak weer aan de orde gesteld: er moeten op slimme locaties overstappunten komen, waar automobilisten de trein kunnen pakken om naar de grote steden te reizen omdat op die manier iets kan worden ondernomen tegen het vastgelopen autoverkeer en het tekort aan parkeerplaatsen in sommige urbane regio’s.

Kwaliteit treinen

Slechts in een bijzin wordt iets gezegd over de kwaliteit van de treinen. En dáár gaat het mis. Het schamele treinproduct dat de NS thans biedt, zal voor slechts weinig automobilisten een serieus alternatief zijn. Ook als je met je auto een poosje in de file staat, zit je lekker in je eigen stoel, met een lekker muziekje en in exact de juiste temperatuur.

Dat is echt heel veel fijner dan als haringen in een ton te worden vervoerd in een groezelige trein zonder toilet, waarvan je maar moet afwachten of die op tijd is en aansluiting biedt op het natransport in de vorm van bus, tram of metro.

Betere aansturing vervoerbedrijven

Trouwens, niet alleen de NS moet dus een kwaliteitssprong maken. Ook de tram, bus en metro moeten stappen vooruit zetten. Deels door betere aansturing van de vervoerbedrijven door de opdrachtgevers, deels ook door het terugdraaien van de forse bezuinigingen die de laatste jaren door diverse kabinetten, onder aanvoering van diezelfde VVD, over het stads- en streekvervoer zijn uitgestort, waarbij met name de metropool Amsterdam onevenredig hard is getroffen.

Kortom: nadenken over slimme locaties om de automobilist te laten overstappen op het OV? Prima! Maar dan moet de kwaliteit van de NS fors omhoog. Daarbij dient politiek Den Haag als opdrachtgever nu eindelijk eens werk te maken van het stellen en handhaven van de juiste eisen aan de NS als het gaat om aanbod, comfort, beschikbaarheid en betrouwbaarheid. Ook dient het tram-, bus- en metrovervoer een forse kwaliteitsslag te maken. Daarbij zal politiek Den Haag wat minder gierig met de geldkraan moeten omgaan en het opdrachtgeverschap en de dienstuitvoering van de vervoerbedrijven verder verzakelijkt zal moeten worden.

Tegenstelling auto en OV

In een debat op BNR Nieuwsradio werd ik door de heer Elias naar aanleiding van mijn stellingname uitgemaakt voor een actievoerder bij wie het glas altijd half leeg is, en die probeert om er een slaatje uit te slaan voor het openbaar vervoer. Dat vind ik jammer. Als je ergens over nadenkt, moet je ook de voetangels benoemen, anders kom je niet verder dan proefballonnetjes en luchtfietserij.

En de tegenstelling tussen auto en OV die de heer Elias suggereert, is betreurenswaardig. Auto en OV moeten samenwerken: elkaar dus zien als partners, en niet als vijanden.

Rikus-Spithorst-Maatschappij-Voor-Beter-OV-

Rikus Spithorst, voorzitter van de Maatschappij voor Beter OV

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van OVPro en hoofdredacteur van de online vakbladen van ProMedia Group.

1 reactie op “‘Slimme plekken voor transferia alleen zinvol als OV verbetert’”

AOD|26.11.13|17:56

En wie is dat nou helemaal? Een verwegwoner?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.