Valleilijn, station Amersfoort

ChristenUnie: haal treindienst Ede-Arnhem uit NS-concessie

De ChristenUnie wil dat staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur de regionale treindienst tussen Ede en Arnhem uit de hoofdrailnetconcessie haalt. Als de onrendabele stoptrein-verbinding uit de concessie wordt gehaald, dan is er volgens de partij een doorgaande regiodienst mogelijk tussen Amersfoort en Arnhem. Tweede Kamerlid Carla Dik-Faber van de ChristenUnie pleitte donderdag tijdens een werkbezoek aan Ede en Barneveld voor de uitbreiding van de treindienst tussen Amersfoort en Ede-Wageningen (Valleilijn) naar Arnhem. Zij heeft hierover ook Kamervragen gesteld.

Dik-Faber: “Om een kwartierdienst op de hele Valleilijn mogelijk te maken kan de stoptrein van NS tussen Ede en Arnhem volgens onderzoek van ProRail het beste overgenomen worden door Connexxion, de vervoerder van de Valleilijn. Ik wil weten wat de staatssecretaris vindt van het doortrekken van de Valleilijn.”

Kwartierdienst

Op dit moment is er alleen een kwartierdienst tussen Amersfoort en Barneveld Centrum. Het aantal reizigers op de Valleilijn groeit en de regio wil daarom op de hele lijn elk kwartier een trein. Er wordt al jaren gestudeerd op mogelijke oplossingen. Tegelijk zijn er nu al elk jaar problemen om de dienstregeling rond te krijgen, omdat de ruimte op het spoor te krap is. Dik-Faber: “Het spoor rond Amersfoort is erg vol en doordat de Valleilijn grotendeels enkel spoor is, is er weinig speelruimte bij vertragingen of noodzakelijke wijzigingen in de dienstregeling.”

Uit het onderzoek, waarvan het eindrapport binnenkort verschijnt, blijkt dat er globaal drie oplossingen zijn. Het doortrekken van de Valleilijn naar Arnhem komt verreweg als beste oplossing naar voren. Het is niet alleen de goedkoopste oplossing, maar levert ook het meeste gemak voor de reizigers. De twee andere onderzochte varianten scoren beduidend slechter op het punt van reizigersgemak of vragen een investering die enkele tientallen miljoenen euro hoger ligt.

Hoofdrailnetconcessie

In de Tweede Kamer lijkt een meerderheid te zijn die alle huidige treindiensten in de nieuwe hoofdrailnetconcessie 2015-2024 bij NS wil houden. Dat kan het toelaten van Connexxion op de lijn Ede-Arnhem echter belemmeren. Dit voorjaar wordt een besluit genomen over de hoofdrailnetconcessie.

Dik-Faber: “Het risico bestaat dat alleen de optie van een trage kwartiersdienst overblijft. De reiziger moet dan in Ede-Wageningen steeds bijna een kwartier wachten op zijn aansluitende treinen. Ik wil daarom dat serieus naar de optie van doorrijden wordt gekeken. Dat is immers het goedkoopste op korte termijn en het beste voor de reiziger.”

Knelpunten

Tijdens het werkbezoek werd ook bekend dat korte termijn maatregelen om knelpunten op de Valleilijn op te lossen een paar jaar vertraging oplopen en mogelijk pas klaar zullen zijn in 2018. Dik-Faber: “Dit heeft mogelijk gevolgen voor het nieuwe station Barneveld Zuid. Het station is voor zover bekend wel in 2015 klaar, maar de kans is groot dat de dienstregeling dan niet optimaal is. Bijvoorbeeld slechtere aansluitingen of dat de eerste jaren niet alle treinen in Barneveld Zuid zullen kunnen stoppen. Ik wil weten van de staatssecretaris hoe dit heeft kunnen gebeuren en welke mogelijkheden er nog zijn om de noodzakelijke maatregelen sneller uit te voeren.”

De ChristenUnie maakt zich al jaren sterk voor meer treinen en kortere reistijden op de Valleilijn en voor opening van station Barneveld Zuid. In het Lenteakkoord werd door de partij extra geld geregeld voor de lijn. Dik-Faber: “Ik hoop dat dit geld nu snel wordt geïnvesteerd. Er wordt al sinds zeker 2008 gestudeerd op de lijn, het geld ligt op de plank, de schop moet nu eindelijk eens de grond in.”

Auteur: Marieke van Gompel

4 reacties op “ChristenUnie: haal treindienst Ede-Arnhem uit NS-concessie”

Arco Sierts|28.01.14|15:55

De titel van het artikel is niet juist: het gaat hier niet om de *spoorlijn* Ede-Arnhem (die is & blijft namelijk van infrabeheerder ProRail), maar om de *regiotreindienst* Ede-Arnhem.

Die treindienst maakt nu deel uit van de hoofdrailnetconcessie, maar (identiek aan de regiotreindienst Zwolle-Enschede!) is een ‘geknipte’ dienst hier extreem problematisch, ook omdat de aansluiting in Ede niet tegen acceptabele kosten valt te ‘fixen’. Dat zou o.m. vele kilometers dubbelspoor vereisen.

Marieke van Gompel|28.01.14|16:01

Beste Arco,

Bedankt voor je opmerking. Ik heb de benaming aangepast.

kees boer|25.11.15|18:04

Bij zo’n uitbreiding van treinen moet dat in een keer goed worden gedaan,zo zou deze kwartierdienst moeten worden doorgetrokken tot Ede-Wageningen gezien aldaar elk kwartier een intercity met Nijmegen heeft.

kees boer|25.11.15|18:08

Ik vind ook dat de dienst Amersfoort-Ede-Wageningen moet worden doorgetrokken tot Arnhem,het is in Duitsland een normaal verschijnsel dat er op diverse trajecten meerdere exploitanten zijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

ChristenUnie: haal treindienst Ede-Arnhem uit NS-concessie | OVPro.nl
Valleilijn, station Amersfoort

ChristenUnie: haal treindienst Ede-Arnhem uit NS-concessie

De ChristenUnie wil dat staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur de regionale treindienst tussen Ede en Arnhem uit de hoofdrailnetconcessie haalt. Als de onrendabele stoptrein-verbinding uit de concessie wordt gehaald, dan is er volgens de partij een doorgaande regiodienst mogelijk tussen Amersfoort en Arnhem. Tweede Kamerlid Carla Dik-Faber van de ChristenUnie pleitte donderdag tijdens een werkbezoek aan Ede en Barneveld voor de uitbreiding van de treindienst tussen Amersfoort en Ede-Wageningen (Valleilijn) naar Arnhem. Zij heeft hierover ook Kamervragen gesteld.

Dik-Faber: “Om een kwartierdienst op de hele Valleilijn mogelijk te maken kan de stoptrein van NS tussen Ede en Arnhem volgens onderzoek van ProRail het beste overgenomen worden door Connexxion, de vervoerder van de Valleilijn. Ik wil weten wat de staatssecretaris vindt van het doortrekken van de Valleilijn.”

Kwartierdienst

Op dit moment is er alleen een kwartierdienst tussen Amersfoort en Barneveld Centrum. Het aantal reizigers op de Valleilijn groeit en de regio wil daarom op de hele lijn elk kwartier een trein. Er wordt al jaren gestudeerd op mogelijke oplossingen. Tegelijk zijn er nu al elk jaar problemen om de dienstregeling rond te krijgen, omdat de ruimte op het spoor te krap is. Dik-Faber: “Het spoor rond Amersfoort is erg vol en doordat de Valleilijn grotendeels enkel spoor is, is er weinig speelruimte bij vertragingen of noodzakelijke wijzigingen in de dienstregeling.”

Uit het onderzoek, waarvan het eindrapport binnenkort verschijnt, blijkt dat er globaal drie oplossingen zijn. Het doortrekken van de Valleilijn naar Arnhem komt verreweg als beste oplossing naar voren. Het is niet alleen de goedkoopste oplossing, maar levert ook het meeste gemak voor de reizigers. De twee andere onderzochte varianten scoren beduidend slechter op het punt van reizigersgemak of vragen een investering die enkele tientallen miljoenen euro hoger ligt.

Hoofdrailnetconcessie

In de Tweede Kamer lijkt een meerderheid te zijn die alle huidige treindiensten in de nieuwe hoofdrailnetconcessie 2015-2024 bij NS wil houden. Dat kan het toelaten van Connexxion op de lijn Ede-Arnhem echter belemmeren. Dit voorjaar wordt een besluit genomen over de hoofdrailnetconcessie.

Dik-Faber: “Het risico bestaat dat alleen de optie van een trage kwartiersdienst overblijft. De reiziger moet dan in Ede-Wageningen steeds bijna een kwartier wachten op zijn aansluitende treinen. Ik wil daarom dat serieus naar de optie van doorrijden wordt gekeken. Dat is immers het goedkoopste op korte termijn en het beste voor de reiziger.”

Knelpunten

Tijdens het werkbezoek werd ook bekend dat korte termijn maatregelen om knelpunten op de Valleilijn op te lossen een paar jaar vertraging oplopen en mogelijk pas klaar zullen zijn in 2018. Dik-Faber: “Dit heeft mogelijk gevolgen voor het nieuwe station Barneveld Zuid. Het station is voor zover bekend wel in 2015 klaar, maar de kans is groot dat de dienstregeling dan niet optimaal is. Bijvoorbeeld slechtere aansluitingen of dat de eerste jaren niet alle treinen in Barneveld Zuid zullen kunnen stoppen. Ik wil weten van de staatssecretaris hoe dit heeft kunnen gebeuren en welke mogelijkheden er nog zijn om de noodzakelijke maatregelen sneller uit te voeren.”

De ChristenUnie maakt zich al jaren sterk voor meer treinen en kortere reistijden op de Valleilijn en voor opening van station Barneveld Zuid. In het Lenteakkoord werd door de partij extra geld geregeld voor de lijn. Dik-Faber: “Ik hoop dat dit geld nu snel wordt geïnvesteerd. Er wordt al sinds zeker 2008 gestudeerd op de lijn, het geld ligt op de plank, de schop moet nu eindelijk eens de grond in.”

Auteur: Marieke van Gompel

4 reacties op “ChristenUnie: haal treindienst Ede-Arnhem uit NS-concessie”

Arco Sierts|28.01.14|15:55

De titel van het artikel is niet juist: het gaat hier niet om de *spoorlijn* Ede-Arnhem (die is & blijft namelijk van infrabeheerder ProRail), maar om de *regiotreindienst* Ede-Arnhem.

Die treindienst maakt nu deel uit van de hoofdrailnetconcessie, maar (identiek aan de regiotreindienst Zwolle-Enschede!) is een ‘geknipte’ dienst hier extreem problematisch, ook omdat de aansluiting in Ede niet tegen acceptabele kosten valt te ‘fixen’. Dat zou o.m. vele kilometers dubbelspoor vereisen.

Marieke van Gompel|28.01.14|16:01

Beste Arco,

Bedankt voor je opmerking. Ik heb de benaming aangepast.

kees boer|25.11.15|18:04

Bij zo’n uitbreiding van treinen moet dat in een keer goed worden gedaan,zo zou deze kwartierdienst moeten worden doorgetrokken tot Ede-Wageningen gezien aldaar elk kwartier een intercity met Nijmegen heeft.

kees boer|25.11.15|18:08

Ik vind ook dat de dienst Amersfoort-Ede-Wageningen moet worden doorgetrokken tot Arnhem,het is in Duitsland een normaal verschijnsel dat er op diverse trajecten meerdere exploitanten zijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.