Intercity-trein, NS, VIRM, foto: Puur ruimte

NS gaat VIRM-dubbeldekkers moderniseren

De eerste generatie van de VIRM-dubbeldekkers, die begin jaren negentig van de vorige eeuw in dienst kwamen bij NS, worden vanaf deze zomer compleet gemoderniseerd. Onderhoudsbedrijf NedTrain gaat in totaal 418 rijtuigen reviseren. Deze grote operatie moet begin 2020 volledig zijn afgerond. Vanaf voorjaar 2016 zullen de nieuwe treinen naar verwachting stuk voor stuk gaan instromen op het spoor.

NS-dochter NedTrain gaat de werkzaamheden voor de VIRM, net als de DDZ-modernisering, uitvoeren in de hightech werkplaats in Haarlem. Met de vernieuwing van de VIRM-dubbeldekkers wordt voortgebouwd op de ervaring die is opgedaan met de modernisering van de nieuwe DDZ-intercity. Deze trein krijgt van reizigers, bij de beoordeling van alle NS-treinen, de hoogste waardering in de treinbelevingsmonitor.

Zuiniger rijden

De nieuwe VIRM-dubbeldekkers worden door de modernisering naar verwachting 20 procent zuiniger waardoor de milieuprestatie van de trein nog verder verbetert. Directeur Timo Huges van de NS: “Door deze modernisering spelen we nog beter in op de wensen van onze reizigers en wordt de trein nog weer zuiniger en kan hij weer jaren mee.”

De nieuwe trein krijgt een indeling die is aangepast aan de laatste wensen van de reiziger. Zo zal de trein voorzien worden van de allernieuwste LED-verlichting (Intelligent Light Control) die zich aanpast aan het daglicht. Net als in de DDZ-trein leent het bovengedeelte van de nieuwe trein zich straks meer om in te werken en lezen door de tweezits bankjes en een zakelijker inrichting.

Modern meubilair

De benedenverdieping wordt informeler met zitplaatsen die tegenover elkaar staan en een loungebank. Alle treinen worden verder voorzien van het modernste meubilair, nieuwe schermen met actuele reisinformatie, draadloos internet, een nieuwe kleurstelling in de trein, kunst en een nieuw (rolstoeltoegankelijk) toilet.

Er wordt gebruik gemaakt van de nieuwste duurzame materialen en de nieuwste technologie. Zo krijgt de trein bijvoorbeeld nieuwe zuinigere klimaatinstallaties en de trein wordt verder gestroomlijnd voor minder luchtweerstand.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van OVPro en hoofdredacteur van de online vakbladen van ProMedia Group.

1 reactie op “NS gaat VIRM-dubbeldekkers moderniseren”

Ousama Pronk|05.11.17|11:30

Kunnen de het type intercity-materieel na zijn of haar modernisering met de snelheid van 160 k/m uur worden opgewaardeerd tot 200 km/u net als de ICNG?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.