NS schrijft in op aanbesteding van gehele Schotse railnetwerk

Abellio, trein

De NS heeft met dochterbedrijf Abellio ingeschreven op een aanbesteding om te mogen rijden op het Schotse spoor. Dat deed het spoorbedrijf bij het transportagentschap Transport Scotland. Dit is opmerkelijk, omdat staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu (IenM) bij de presentatie van de Lange Termijn Spooragenda benadrukte dat de NS zich in de toekomst juist met name op haar publieke taak voor de reiziger in Nederland moet richten. De aanbesteding betreft het gehele Schotse railnetwerk.

Abellio rijdt op dit moment al met treinen op de lijnen Merseyrail en Northern Rail in Groot-Brittannië. De vervoerder rijdt verder ook bussen in Londen en is in Duitsland actief.  NS wil niet bekendmaken hoeveel er is geboden voor de treinconcessie.

Buitenlandse activiteiten

Woordvoerder Eric Trinthamer van de NS: “De ministeries van IenM en Financiën staan de NS nog steeds toe om buitenlandse activiteiten te ontplooien. Onze focus richt zich op Nederland, maar dat staat buitenlandse investeringen niet in de weg.”

“Een professioneel bidteam heeft voor ons in Schotland onderzocht of deze concessie winstgevend is. Wij hebben de ministeries van IenM en Financiën hierbij betrokken. Dat is ook een keiharde eis. Wij willen met het inschrijven op deze concessie ervaringen opdoen op de geliberaliseerde spoormarkt. Daarnaast nemen we de ervaringen met de manier van dienstverlening aldaar weer terug mee naar Nederland”, aldus de woordvoerder.

Abellio

Abellio is in de loop der jaren uitgegroeid tot een OV-bedrijf met soortgelijke werknemers- en reizigersaantallen als NS Reizigers in Nederland. Of Abellio met het winnen van deze concessie in een klap groter is dan NS Reizigers wil de woordvoerder niet zeggen. Trinthamer: “Het is niet de ambitie van Abellio om groter te worden dan NS. De concessies die vergeven worden in het buitenland hebben een minder lange looptijd dan die in Nederland. De treinconcessie in Schotland heeft bijvoorbeeld een looptijd van vijf jaar.”

Volgens onderzoeker Wijnand Veeneman van de TU Delft is het geen ongewone situatie dat nationale spoorwegmaatschappijen ook in andere landen actief zijn. Beluister hier het interview met de wetenschapper op BNR. Als de NS de aanbesteding wint, dan zal de treinvervoerder vanaf 2015 op het Schotse spoor rijden.

Lees ook:

NS mag niet meer meedingen naar regionale spoorconcessies

Auteur: Marieke van Gompel

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.