‘NS jaagt reizigers de auto in met duurder spitstarief’

NS, trein

De NS jaagt reizigers de auto in door het tarief van het treinkaartje in de spits duurder te maken. Dat vinden reizigersorganisaties Rover en Maatschappij. “Wij willen juist dat mensen minder gebruikmaken van de auto”, aldus voorzitter Arriën Kruyt van Rover. De NS is van plan om het reizen in de spits vanaf 2015 tien procent duurder te maken. Buiten de spits wordt de prijs van het treinkaartje met minstens 12 procent verlaagd.

Als de prijzen hoger worden, dan moet daar volgens Kruyt anderzijds kwaliteit tegenover staan. “Als je een goed product levert, zijn mensen bereid meer te betalen. De kunst is om mensen te verleiden. Dat doe je niet door de prijzen te verhogen op momenten dat veel mensen in de trein willen.”

Tariefdifferentiatie

Rover stelt daarnaast dat er een dergelijke tariefdifferentiatie op dit moment al bestaat in de vorm van voordeeluur-abonnementen voor dalreizigers. Rover begrijpt dan ook niet wat NS nog denkt te kunnen bereiken met nog extremere tariefdifferentiatie.

Treinreizigers worden volgens Rover onevenredig hard getroffen omdat er voor automobilisten geen plannen zijn voor duurdere spitstarieven. De consumentenorganisaties moeten zich nog buigen over de plannen. Rover zal over dit voornemen een negatief advies geven.

Tariefdifferentiatie

Ook Maatschappij Voor Beter OV vindt het invoeren van duurdere kaartjes in de spitsuren een slecht plan. “De meeste spitsreizigers hebben geen keuze: hun werkgever verwacht dat ze op bepaalde tijden op hun werkplek verschijnen. Voor het spitsmijden dienen niet de tarieven te worden aangepast, maar zal dus iets in de Nederlandse samenleving moeten veranderen, aldus de reizigersorganisatie.

Verder vindt Maatschappij Voor Beter OV dat het oneerlijk is dat het “treinreizen wel wordt beprijsd per tijdstip en het autorijden niet”. Daardoor zullen meer mensen voor de auto kiezen, zo redeneert de reizigersclub.

Auteur: Marieke van Gompel

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.