ProRail: hoge punctualiteit spoor in eerste kwartaal van 2014

station Zwolle, Arriva
FOTO NIET GEBRUIKEN!

De prestaties op het gebied van punctualiteit op het Nederlandse spoor waren in het eerste kwartaal van 2014 hoger dan in kwartalen die daaraan vooraf gingen. De prestaties zijn vrijwel allemaal hoger dan de door het ministerie van Infrastructuur en Milieu gestelde normen, meldt ProRail. Door incidenten vielen in dezelfde periode ook treinen uit waar reizigers veel overlast van hadden. Treinen die uitvallen, worden niet meegenomen in de berekening van de punctualiteitscijfers.

De punctualiteit op het hoofdrailnet bedroeg in het eerste kwartaal van 2014 91,6 procent. Dat is boven de doelstelling van 87 procent. Het gaat hierbij om treinen die minder dan drie minuten later aankomen dan in de dienstregeling van vervoerders staat. De punctualiteit op de regionale lijnen kwam in het eerste kwartaal van dit jaar op 95,5 procent uit, ruim boven de gestelde norm van 93,1 procent. 

De punctualiteit van de goederentreinen kwam op 81,9 procent uit, net onder de norm van 82 procent. ProRail meldt verder dat alle veiligheidsindicatoren in het eerste kwartaal van 2014 hoger zijn dan de gestelde doelstellingen.

Uitval van treinen

Naast goede prestaties kende het eerste kwartaal ook uitval van treinen door een aantal incidenten die de beleving van reizigers negatief heeft beïnvloed. Zo ontspoorde een intercity op 15 januari vlak na het vertrek van het station Hilversum richting Naarden Bussum. Het tweede rijtuig liep daarbij naast de rails. De intercity reed ten tijde van de onstporing zo’n 40 tot 50 kilometer per uur. Er zaten ongeveer 150 reizigers in de trein, van wie niemand gewond raakte.

ProRail onderworp naar aanleiding van het incident vijfhonderd wissels aan een extra inspectie. 

De Onderzoeksraad voor Veiligheid en Inspectie voor Leefomgeving en Transport zijn onderzoeken gestart naar het incident.

Betrouwbaarheid spoor

Het treinverkeer bij de stations Den Haag Centraal en Rotterdam Centraal is op 19 februari in de avondspits stilgelegd vanwege overschrijdingen van veiligheidswaarden bij een aantal wissels. Dit leidde ook tot veel overlast voor reizigers. ProRail heeft TNO en Horvat en Partners opdracht gegeven om een onafhankelijk onderzoek uit te voeren.

ProRail heeft zich ten doel gesteld om de betrouwbaarheid van het spoornetwerk verder te verbeteren en uitval te verminderen. Het programma Beter en Meer dat samen met NS is ontwikkeld moet daartoe bijdragen.

Auteur: Marieke van Gompel

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.