NS-directeur vindt alléén inchecken beter voor reiziger

Timo Huges, directeur NS

Het OV-chipsysteem moet simpeler en neutraler worden, zodat je met een OV-chip door het hele spoorsysteem kunt reizen. Dat constante in- en uitchecken kun je bijna niet maken naar de reiziger. Dat zegt NS-directeur Timo Huges dinsdag in dagblad Metro.

Ook stelt de topman dat NS beter moet gaan samenwerken met andere vervoerders en ook intern. “Ik wil dat we veel meer van buiten naar binnen denken. We zijn van en voor de reiziger. Betrek de reiziger dus in de besluitvorming. We doen het niet voor ons zelf. De reiziger wil eenvoud in zijn reis door het hele openbaar vervoer. Dan moet je ook eenvoud aanbrengen in je eigen bedrijf.”

Overstappen

Het ‘ultieme doel’ van Huges is dat reizigers ook als zij moeten overstappen in het stad- en streekvervoer maar één keer hoeven in- en uit te checken. “Je moet hiervoor inzichtelijk maken hoe iemand precies heeft gereisd en welke kosten en opbrengsten daarbij horen”, aldus de directeur.

NS wil toe naar één loket-service voor de reiziger. Zo is NS Hispeed inmiddels bij NS Reizigers gevoegd. Ook is afgelopen weekend op Den Haag Centraal een OV-servicewinkel geopend waar NS en HTM de reizigers gezamenlijk te woord staan en hun producten aanbieden. “De reiziger moet niet denken: ik moet nu naar het loket van NS of Arriva. Dat is oud denken. Je moet op één plek terecht kunnen met vragen. Met wellicht op termijn zelfs de VVV er bij”, stelt Huges.

Auteur: Marieke van Gompel

1 reactie op “NS-directeur vindt alléén inchecken beter voor reiziger”

Aad Voskamp|18.06.14|10:08

Deze man heeft een goede visie op het gehele openbaar vervoer 1x in en uitchecken moet zeker mogelijk zijn. Het hele OV reizen is geen tijd maar kilometer reizen. Dus overstappen maakt dit alleen maar makkelijker zeker als je maar 3 min heb om een trein of een tram/bus te halen in/uitchecken kost je minimaal 1min dus je hou mar 2 min over en dat kan net te weinig zijn