Vouwfiets, reiziger, station

‘Vouwfiets versterkt deur tot deur-functie van OV’

Het huidige OV voldoet onvoldoende aan de eisen van de automobilist. Het is complex, niet altijd beschikbaar, kent een lange reistijd en je kunt niet altijd overal komen. De vouwfiets kan de automobilist verleiden om met het OV te reizen, want die maakt een deur tot deur-reis mogelijk. Dat zegt machinist Wouter van Gessel en tevens voorzitter van Stichting Freedom of Mobility.

Lees hieronder zijn opiniestuk.

OPINIE – Nederland heeft vandaag de dag een groot OV-netwerk waarmee we ons kunnen we verplaatsen. Het huidige OV is echter complex en niet betrouwbaar genoeg, niet comfortabel en niet altijd beschikbaar, kent lange reistijden en je kunt niet overal komen en heeft een prijs die men te hoog vindt. Dit zijn allerlei redenen voor de automobilist om niet voor het OV te kiezen. Behalve in de oude steden waar het OV goed kan gedijen omdat voorzieningen, werken en wonen compact bij elkaar liggen is OV interessant. Het huidige OV voldoet dus onvoldoende aan de eisen van de hedendaagse mobilist.

Alternatief

Als we een voor iedereen betaalbaar en beschikbaar alternatief voor de personenauto willen, dan zullen we naar de emotie van de auto moeten kijken. Hoe kunnen we met alternatieven de vrijheid, comfort, betrouwbaarheid, beschikking over afstand en tijd en onderscheidend zijn vervangen? De fiets, brommer, Segway, scootmobiel, enzovoorts voldoen aan een aantal verwachtingen van de mobilist. Met deze voertuigen hebben mensen tijdswinst en kunnen ze een korte afstand afleggen.

Stichting Freedom of Mobility ziet echter ook kansen voor de OV-sector om antwoorden te geven op de toekomstige vraagstukken die helemaal in de deeleconomie passen en toch voor iedereen beschikbaar zijn. De stichting heeft hierover een visie geschreven onder de titel ‘Van een geplande chaos naar een geordende vanzelfsprekendheid’. In deze visie gaan we uit van de kracht van de fiets. Immers de fiets en andere één persoonsvoertuigen voldoen aan de eisen van de mobilist. Deze voertuigen brengen de mobilist van deur tot deur.

Visie

In de visie zal het OV de fiets en andere éénpersoonsvoertuigen ondersteunen en zorgen dat het bereik en de gemiddelde snelheid omhoog gaan. De fiets gaat mee in de gehele keten en is niet zoals nu slechts het voor- of natransport. De MerwedeLingelijn heeft aangetoond dat dit concept werkt. Juist de combinatie van fiets en OV zal een alternatief zijn voor de personenauto, waarmee het OV kan voldoen aan de eisen van de mobilist en dus voor een zeer grote groep mensen interessant worden.

De stichting ziet kansen voor een veel grotere rol van de spoorwegen in de samenleving dan nu het geval is. Maar materieel en infra moeten aangepast worden om dat te realiseren. Daarnaast moeten nieuwe technieken zoals bijvoorbeeld Maglevtreinen door de spoorwegen omarmd worden. De gezamenlijke spoorwegen van NS reizigers, Arriva, Veolia, Connexxion, Syntus zullen moeten inzien dat ze geen concurrenten zijn in de operatie, maar samen een geheel vormen en dat ze afhankelijk van elkaar zijn. Samen zullen ze het publiek en overheid overtuigen hoe materiaal er uit moet zien. De stichting geeft als suggestie om (ook bij calamiteiten) koppelbaar treinmaterieel te kiezen waarmee grote aantallen mensen comfortabel kunnen reizen met hun fiets bij de hand.

Netwerk bussen

De regionale en stedelijke vervoersbedrijven hebben een groot netwerk van bussen. Stichting Freedom of Mobility ziet liefst dat de regionale en stedelijke vervoerders de fiets gaan omarmen. Een aantal regio’s hebben een voldoende grote bevolkingsdichtheid en vele activiteiten waardoor trams, metro en sneltram goede investeringen zijn. Door een sterk netwerk van de sneltram en metro waarbij meerdere fietsen meegenomen kunnen worden, kunnen haltes verder van elkaar komen te liggen en door zijn vrije baan is een hoge betrouwbare frequentie van treinen mogelijk.

De M5-metrorijtuigen van de GVB in Amsterdam zijn er perfect voor en zien wij als voorbeeld voor de lightrail. Met deze maatregelen gaat de gemiddelde snelheid van de mobilist omhoog en kan de vrijheid van de mobilist hiermee versterkt worden.

Wouter van Gessel, voorzitter van Stichting Freedom of Mobility

Wil jij ook een opiniestuk insturen? Mail je stuk van maximaal 600 woorden naar redactie@ovpro.nl.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van OVPro en hoofdredacteur van de online vakbladen van ProMedia Group.

2 reacties op “‘Vouwfiets versterkt deur tot deur-functie van OV’”

Evert Bouws|18.07.14|23:35

Zelf gebruik ik mijn vouwfiets regelmatig, als de afstanden van voor- en natransport te overzien zijn. Het is echter geen oplossing in regio’s waar het OV min of meer wordt wegbezuinigd. In landelijke gebieden zie je dat nu al gebeuren en die tendens lijkt toe te nemen.

Sèbastiaan de Groot|12.08.14|21:49

Ik gebruik ook dagelijks mijn vouwfiets voor in het OV met name voor in de tram en trein om zo snel vanaf de trein naar mijn werk te fietsen.
En vanaf de tram naar mijn huis.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.