Ruim twee miljard OV-chipkaart transacties in 2014

Toegangspoortjes, OV-chip, station Woerden

Trans Link Systems (TLS) heeft in 2014 in totaal 2,15 miljard OV-chipkaart transacties verwerkt. Dit is een stijging van 13,16 procent ten opzichte van 2013 toen het totaal aantal bijna 1,9 miljard bedroeg. In 2010 was dit aantal nog 900 miljoen en in 2009 zelfs nog maar 250 miljoen. Met het afschaffen van het papieren treinkaartje bij de spoorvervoerders in juli 2014 reizen steeds meer reizigers met de OV-chipkaart.

Sinds de start van het systeem in 2005 zijn tot nu toe in totaal 8,45 miljard transacties gegenereerd. De transacties betreffen onder meer het in- en uitchecken, het opladen van saldo en producten bij oplaadautomaten, het ophalen van bestellingen en het automatisch opladen van saldo.

OV-chipkaart

Inmiddels zijn in Nederland 21,9 miljoen OV-chipkaarten geproduceerd. Hiervan zijn er 14,6 miljoen actief. Dit zijn ruim 7,9 miljoen persoonlijke OV-chipkaarten en 6,7 miljoen anonieme OV-chipkaarten. Per week worden gemiddeld drie miljoen kaarten in het openbaar vervoer gebruikt. In het laatste kwartaal van 2014 zijn wekelijks gemiddeld bijna vijftig miljoen transacties verwerkt.

Op meer dan 1,8 miljoen persoonlijke OV-chipkaarten staat automatisch opladen, zodat deze reizigers altijd voldoende saldo hebben om te reizen. Op dit moment zijn ruim 2,6 miljoen kaarten aangemeld bij een Mijn OV-chipkaartaccount, zodat deze kaarthouders hun online transactieoverzicht kunnen inzien.

OV-chipkaart

12,6 miljoen mensen bezochten in 2014 de website www.ov-chipkaart.nl bezocht. Bij de klantenservice van de OV-chipkaart kwamen ruim één miljoen telefoontjes binnen. Het aantal ontvangen brieven bedroeg 6.500. Daarnaast zijn 200.000 e-mails ontvangen en zijn bijna 4800 vragen beantwoord per Twitteraccount @OVchipkaart. De in januari 2014 gelanceerde OV-chipkaart app is sindsdien ruim 235.000 keer gedownload.

Auteur: Marieke van Gompel

1 reactie op “Ruim twee miljard OV-chipkaart transacties in 2014”

Ronald van Onselen|06.01.15|11:40

Interessant is te weten hoeveel opbrengsten er in euro’s zijn geweest. Hoeveel euro’s door storingen en vergeten uit te checken hebben reizigers “gedoneerd” aan vervoerders. Hoeveel is vervolgens aan reizigers teruggestort en wat is met het overige reizigersgeld gebeurd? Ook 1 miljoen telefoontjes vraagt om uitsplitsing! Minstens zo niet meer interessant dan de gepresenteerde bulkgetallen. Wie vraagt nu eens door bij de vervoerders en/of TLS en informeert het publiek?