NS-directeur Robbe biedt excuses aan reiziger aan

NS-directeur Engelhardt Robbe heeft zijn excuses aangeboden aan de reiziger voor het Fyra-debacle. Tijdens zijn verhoor vrijdag voor de parlementaire enquêtecommissie die het gefaalde project onderzoekt, gaf hij toe dat NS de reiziger ‘in de kou heeft laten staan’. Robbe neemt waar voor Timo Huges, die vorige week opstapte vanwege ongeregeldheden tijdens de aanbestedingsprocedure voor openbaar vervoer in Limburg.

“We hebben onze ambities niet waar kunnen maken. Daarvoor willen we onze oprechte excuses aanbieden”, zei Robbe. Volgens de interim-directeur is de teleurstelling groot bij NS, ook in het licht van de fraude bij de spoorconcessie in Limburg, waar gewezen NS-topman Huges vertrouwelijke informatie had doorgespeeld naar Abellio, een dochter van NS. Om dergelijke praktijken in de toekomst te voorkomen, zegde Robbe toe een directeur ethiek en compliance aan te stellen die toezicht houdt op dergelijke malversaties.

Persoonlijke bemoeienis

De directie van NS zal zich voortaan persoonlijk bemoeien met de aanschaf van treinen, gaf Robbe de commissie mee. Dat zullen enkel treinen ‘van de plank’ zijn die zich al hebben bewezen. De Fyra was een nieuw model trein dat speciaal voor NS was ontwikkeld. Verder hoeft NS niet meer zo nodig een Europese hogesnelheidslijn te hebben. Het bedrijf wil internationale hogesnelheidslijnen als de Thalys samen met buitenlandse spoorbedrijven exploiteren.

Ook staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur moest vrijdag getuigen. Zij was de laatste persoon die door de commissie wordt verhoord. Zij verklaarde dat ze niets wist over de zorgen die bij NS leefde over een betrouwbare Fyra-dienstverlening. Ze had hierover geen waarschuwing ontvangen, maar vond dit ook niet nodig omdat het ‘in de eerste plaats een zaak van de vervoerder was’.

Tegenvallend

Een hoge ambtenaar wist van de zorgen, maar Mansveld blijkbaar niet. De Fyra bleek kort na ingebruikname enorm tegen te vallen. Mansveld zei toen tegen de Tweede Kamer dat niemand dat had verwacht.

De afgelopen weken deed de enquêtecommissie onder voorzitterschap van Madeleine van Toorenburg (CDA) onderzoek naar de reden waarom de Fyra vijf jaar later dan gepland op het Nederlandse spoor kwam en na enkele weken al uitviel. Met het project was 11 miljard euro gemoeid.

Update 14:05 uur

Lees ook:

Auteur: Redactie

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

NS-directeur Robbe biedt excuses aan reiziger aan | OVPro.nl

NS-directeur Robbe biedt excuses aan reiziger aan

NS-directeur Engelhardt Robbe heeft zijn excuses aangeboden aan de reiziger voor het Fyra-debacle. Tijdens zijn verhoor vrijdag voor de parlementaire enquêtecommissie die het gefaalde project onderzoekt, gaf hij toe dat NS de reiziger ‘in de kou heeft laten staan’. Robbe neemt waar voor Timo Huges, die vorige week opstapte vanwege ongeregeldheden tijdens de aanbestedingsprocedure voor openbaar vervoer in Limburg.

“We hebben onze ambities niet waar kunnen maken. Daarvoor willen we onze oprechte excuses aanbieden”, zei Robbe. Volgens de interim-directeur is de teleurstelling groot bij NS, ook in het licht van de fraude bij de spoorconcessie in Limburg, waar gewezen NS-topman Huges vertrouwelijke informatie had doorgespeeld naar Abellio, een dochter van NS. Om dergelijke praktijken in de toekomst te voorkomen, zegde Robbe toe een directeur ethiek en compliance aan te stellen die toezicht houdt op dergelijke malversaties.

Persoonlijke bemoeienis

De directie van NS zal zich voortaan persoonlijk bemoeien met de aanschaf van treinen, gaf Robbe de commissie mee. Dat zullen enkel treinen ‘van de plank’ zijn die zich al hebben bewezen. De Fyra was een nieuw model trein dat speciaal voor NS was ontwikkeld. Verder hoeft NS niet meer zo nodig een Europese hogesnelheidslijn te hebben. Het bedrijf wil internationale hogesnelheidslijnen als de Thalys samen met buitenlandse spoorbedrijven exploiteren.

Ook staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur moest vrijdag getuigen. Zij was de laatste persoon die door de commissie wordt verhoord. Zij verklaarde dat ze niets wist over de zorgen die bij NS leefde over een betrouwbare Fyra-dienstverlening. Ze had hierover geen waarschuwing ontvangen, maar vond dit ook niet nodig omdat het ‘in de eerste plaats een zaak van de vervoerder was’.

Tegenvallend

Een hoge ambtenaar wist van de zorgen, maar Mansveld blijkbaar niet. De Fyra bleek kort na ingebruikname enorm tegen te vallen. Mansveld zei toen tegen de Tweede Kamer dat niemand dat had verwacht.

De afgelopen weken deed de enquêtecommissie onder voorzitterschap van Madeleine van Toorenburg (CDA) onderzoek naar de reden waarom de Fyra vijf jaar later dan gepland op het Nederlandse spoor kwam en na enkele weken al uitviel. Met het project was 11 miljard euro gemoeid.

Update 14:05 uur

Lees ook:

Auteur: Redactie

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.